۱۳۸۵/۱۱/۱۸

فارسی‌نویسی در ویندوز ویستا

با وجود آنکه از ارائه عمومی ویندوز ویستا چند روزی بشتر نمی‌گذرذ، بیشتر از ۲۰ روز است که نسخه جدید ویندوز در دانشگاه ما در دسترس است. به طور طبیعی در همان روزی که ویستا در دانشگاه ما در دسترس قرار گرفت، من آنرا بر روی کامپوتری که در دفترم دارم نصب کردم.

تا به حال تمامی برنامه‌هایی که به طور عادی با آنها کار می‌کنم (و دوستان می‌دانند که تعداد و تنوع این برنامه‌ها چندان هم کم نیست) بدون مشکل اجرا می‌شوند. چند اشکال کوچک در چند برنامه خاص وجود داشت که تا چند روز قبل، قبل از ارائه عمومی ویستا، شرکت‌های مربوطه آنها را رفع کرده‌اند (مانند اشکالی در WinRAR). چندان به این که چه چیزهایی تازه‌ای در ویستا وجود دارد نمی‌پردازم چرا که تنوع و تعداد آنها بسیار زیاد است.

مانند نسخه‌های قبلی ویندوز، ویستا زبان فارسی را هم پشتیبانی می‌کند و همچنان چیدمان صفحه‌کلید این نسخه ویندوز هم ایده‌‌آل نیست. در ویستا نام زبان فارسی بالاخره از Farsi به Persian تغییر کرده است و در چیدمان صفحه‌کلید هم حروف «ی» و «ک» تصحیح شده‌اند. مشکلاتی که باقی است این است که به جای اعداد فارسی، اعداد لاتین تایپ می‌شوند و همچنان نیم‌فاصله در مکانی دشوار قرار دارد (در ویستا نیم‌فاصله کلید Shift+Cntrl+2 است). نصب DLLهای مربوط به چیدمان صفحه‌کلید که برای نسخه‌های قبلی ویندوز نوشته شده بوده‌اند در ویستا ممکن نیست.

از آنجایی که حال و حوصله صبر کردن برای اینکه کسی چیدمان صفحه‌کلید بهتری برای ویستا آماده کند نداشتم یکی دو روز پیش دست به کار شدم و برای خودم چیدمان دلخواهم را آمده کردم. من ترجیح می‌دهم که نیم‌فاصله در Shift+Space باشد، اعداد فارسی (نه لاتین و نه عربی) داشته باشم، اعراب، تشدید، سکون و سایر علایم از این دست به سادگی تایپ شوند. به این دلیل چیدمان خاص خودم را (که شبیه به چیدمان قدیمی ایران سیستم است) ترجیج می‌دهم. بعضی از دوستان هم، از جمله MBZ از چیدمان من برای XP استفاده می‌کنند. در نسخه آماده شده برای ویستا چند تغییر جزیی داده‌ام تا برخی علایم دیگر را که در چیدمان قبلی نداشتیم (سکون، الف مقصوره ...) را هم بتوان تایپ کرد. چیدمانی که آماده کرده‌ام برای تمام نسخه‌های ویستا (۳۲ و ۶۴ بیتی) قابل استفاده است. اگر مایل باشید می‌توانید آنرا از اینجا کپی کنید (فایل zip را باز کنید و برنامه setup را اجرا کنید). تصور می‌کنم که این برنامه بر روی XP و ویندوز ۲۰۰۰ هم قابل اجرا باشد ولی خودم امتحان نکرده‌ام. پس از نصب می‌توانید این چیدمان را با عنوان "Persian - Modified Persian Layout" در فهرست چیدمان‌های صفحه‌کلید ویندوز پیدا کنید. توجه کنید که این چیدمان جایگزین چیدمان ویندوز نمی‌شود بلکه به عنوان یک چیدمان اضافی قابل انتخاب برای زبان فارسی در‌می‌آید.

۱ نظر:

Memory گفت...

خیلی زحمت کشیدی دوست عزیز... موفق باشی