۱۳۸۴/۱۲/۲۵

پروین اعتصامی

بیست و پنجم اسفند زادروز تولد شیر زنی است که علی رغم تصویری که همواره به ما نشان داده اند سالها قبل از کشف حجاب رضا خانی قصیده ای در باب کشف حجاب دارد.
زنی که در شصت سال گذشته هر کسی با هر گرایش سیاسی وی را از آن خود کرده است. زنی که سیاسی و ضد رضا شاه به ما معرفی کرده اند حال آنکه قصیده ای در مدح رضا شاه و کشف حجابش دارد. زنی که شعر کهن را از انحصار مردان در آورد.و...
روحش شاد

۸ نظر:

mehrdad گفت...

از میان همه‌ی کارهای رضاخان قلدر کشف حجاب اگر بدترین نبوده‌باشد، یکی از بدترین‌ها و بی‌فکرترین‌ها بوده است. همین یک قلم زنان ایران دست کم ده-بیست سال به عقب پرتاب کرد. مهندسی اجتماعی معمولآ به نتیجه‌ی دل‌خواه طراحش نمی‌رسد یا به‌تر بگویم نتیجه‌ی عکس دارد. بنابراین فکر نمی‌کنم گفتن شعر برای کشف حجاب نشانه‌ی شیرزنی کسی باشد. حالا آن شخص پروین اعتصامی باشد یا هرکس دیگر.

Arash Salarian گفت...

من فکر می کنم که استدلال مهرداد کمی اشکال دارد (اشاره من به آن کلمه «بنابراین» در آخرین جمله است) چرا که نتیجه گیریش از مقدماتش پیروی نمی کند. فرض کنیم که «مهندسی اجتماعی» عبث باشد و اقدام رضاشاه هم از بدترین‌ها و بی‌فکرترین‌ها بوده باشد. از اینها نمی توان نتیجه گرفت که کار هنرمند یا روشنفکر که خود به قاعده بخشی از جامعه است «پیش» از اقدامات رضاخان درست نبوده. اگر بنا براین است که تغییرات فرهنگی از درون جامعه شروع شوند به نظر می رسد که راهی به جز پیشقدم شدن اهل فرهنگ و هنر در این امر نباشد.

mehrdad گفت...

آن «بنابراین» به آن قسمت از حرف افشین برمی‌گشت که گفته «حال آن‌که قصیده‌ای در مدح رضاشاه و کشف حجابش» دارد. شجاعت (شیرزنی) کسی را با این چیزها نمی‌توان اثبات کرد.

Farshad F گفت...

آقا برای من خیلی جالبه که می شنوم پروین شعر سیاسی هم داشته آن هم در تمجید رضاشاه (به خصوص توی مملکتی که روشنفکرانش معمولا با حکومت مخالف بوده اند). می شه دوستان خود شعر یا لینکش را اینجا بگذارند. چه قدر از سند آن مطمئنید؟

mehrdad گفت...

این‌جا می‌توانید دیوان اشعار پروین را ببینید. نمی‌دانم کامل است یا نه اما شاید افشین بتواند آن شعر را از این‌‌جا پیدا کند.

Afshin گفت...

ظاهرا بیان من به گونه ای بوده که من طرفدار کشف حجاب رضاخانی ام.من هم با مهرداد کاملا موافقم که جبر در تغییر آداب اجتماعی غیر ممکن و فقط سبب پس رفت میشود. نمونه واضح آن در حال حاضر هم همین مراسم چهارشنبه سوری است و تبعات آن .
شیر زن به این دلیل نصیب پروین است که در روزگاری که حتی در تصور زن بی حجاب و عالم نمیگنجید او قصیده ای اینگونه دارد. شیر زن به این دلیل که همانگونه که فرشاد گفته مخالفت با حاکم وقت نوعی آیین بوده ولی او نظرش را شجاعانه بیان کرده.
برای آن مدح هم با شرح مبسوط میتواننید به آدرس:
http://kalam.se/kalam-parvin-etesami.html
مراجعه فرمایید.البته با این توضیح که اینجانب با برخی استدلات نگارنده در این مقاله مشکل اساسی دارم.

Farshad F گفت...

نمی خواهم بحث را طولانی کنم اما من با منطقی که افشین اینجا استفاده کرده مشکل دارم. نمی فهمم اگر فکر می کنیم کاری غلط است چگونه می توانیم کسی که از آن حمایت کرده را شیرزن بدانیم. آیا تنها به این دلیل که مخالف سایرین بوده است؟ چون قاعدتا در حمایت از چیز غلط، ارج و قربی نیست.
شاید به این دلیل که می گوییم از کار غلطی که فکر می کرده درست است حمایت کرده است. پس در این صورت حامیان تندرو انصار حزب الله یا طالبان که حاضرند برای چیز غلطی که فکر می کنند درست است از همه چیز مایه بگذارند خیلی شیر مرد یا شیر زنند.

Afshin گفت...

در یک جامعه بسته بیان یک نظر دل شیر میخواهد.انصار حزب الله که به یک حکومت پشت گرمند نظر خودشان را بیان نمی کنند بلکه تحمیل میکنند. نظر را در این دوران امثال گنجی بیان میکنند و تبعات آن را هم میپذیرند. آری به عقیده من گنجی نامی هم دل شیر دارد.