۱۳۸۴/۰۱/۰۳

۴۲

بسیاری از دوستان می‌دانند که گوگل علاوه بر سرویس جستجوی اینترنتی، کرامات دیگری هم دارد. یکی از این کرامات، ماشین حساب گوگل است. به عنوان مثال، اگر یک محاسبه ریاضی را به عنوان موضوع جستجو به گوگل بدهیم، حاصل عبارت را محاسبه کرده و نشان می‌دهد. این را امتحان کنید:
5+2*2
یا مثلا اگر بخواهید بدانید که نیم پیمانه، چند قاشق چای خوری است:
half a cup in teaspoons
جالب است، نه؟ ولی گوگل از این هم چیز فهم‌تر است. چطور است یک سوال خیلی مشکل و پیچیده بپرسیم. چطور است که بپرسیم که پاسخ به «زندگی، هستی و خلاصه همه‌چیز» چیست؟
answer to life the universe and everything
با کمال تعجب، گوگل جواب این سوال را هم به سرعت و به درستی کامل می‌دهد: ۴۲!!
البته اگر دوستان کتاب معروف The Hitchhiker's Guide to the Galaxy اثر داگلاس آدامز را خوانده باشند، می‌دانند که قضیه چیست و ماجرای عدد ۴۲ چیست. البته من توصیه می‌کنم که خود این کتاب خواندنی و بامزه را بخوانید ولی اگر خیلی کنجکاو شده‌اید و می‌خواهید زودتر از ماجرا سر در بیاورید، می‌توانید به این صفحه در Wiki نگاهی بیاندازید.

پی‌نوشت:
راستی، تا به حال کسی توجه کرده که چند ماهی است تغییر کوچکی در وبلاگ داده‌ام و اگر روی تاریخ انتشار هر مطلب (در بالای صفحه) کلیک کنید، یک صفحه از Wiki باز می‌شود و خلاصه‌ای از مهمترین اتفاق‌های تاریخی که در این تاریخ رخ داده را نشان می‌دهد؟ بد نیست گاه‌گاه نگاهی به آنها بیاندازید.

۳ نظر:

Farshad F گفت...

آرش چرا توی داشبورد تعداد مطالب وبلاگ روی ۲۲۱ مانده‌است و زیاد نمی‌شود. آیا بلاگر بیش از ۲۲۱ پست را نگاه نمی‌‌دارد؟

Arash Salarian گفت...

راستش من هم نمی‌دانم که مشکل چیست. البته تمام مطالبی که تا به حال ارسال شده در بخش آرشیو در دسترس هستند و به نظر نمی‌رسد که چیزی «گم» شده باشد.

Arash Salarian گفت...

من لینکی که در این نوشته آورده‌ام را باز امتحان کردم و به درستی کار می‌کرد. شاید مشکل از جای دیگری است. آیا امتحان کردی که مستقیماً در سایت گوگل و در عبارت جستجو این محاسبه را وارد کنی؟ من امتحان کردم و درست کار می‌کند. برای اینکه در مورد ماشین حساب گوگل بیشتر بدانی، می‌توانی به این صفحه نگاهی کنی.