۱۳۸۴/۰۴/۱۴

پروژه اينترنتي-پزشکي

مجله نشنال جيوگرافيک با همکاري IBM قراره که طي يک پروژه اينترنتي-پزشکي مشترک طي 5 سال آينده يکصد هزار DNA از انسانهاي سراسر دنيا جمع آوري و با استفاده از تکنيک هاي پيشرفته اين اطلاعات را آناليز کرده و سير ژنتيکي و مهاجرتي و ارتباط بين نسل ها و نژادهاي انسان ها را طبقه بندي و رديابي کنند. يعني نوعي تحول عظيم در علوم انسان شناسي و جامعه شناسي با استفاده از اينترنت و DNA که به بسياري ابهامات و ناشناخته ها در تاريخ انسان پاسخ خواهد داد.
مي توانيد از سراسر دنيا به سايت NationalGeographic.com رفته و با پرداخت 100 دلار امريکايي يک پکيج دريافت کنيد. سپس نمونه اي از DNA سلولهاي لپ ( گونه ) خود را از طريق اين کيت براشون در پاکتي که بهتون ميدن پست کنيد. البته بعضي کشورها از جمله چين به شهروندانشون اجازه صدور DNA به خارج کشور را نمي دهند شايد ايران هم اينطور باشه. بهرحال هر پکيج را بصورت شانسي random شماره گذاري مي کنند و به هر شخص يک ID نامبر مي دهند که محرمانه است و فقط همون شخص اون شماره را مي داند . حدود شش هفته طول مي کشه تا DNA شما را آناليز و نقشه هاي ژنتيکي اجداد تان و رابطه آنها با ساير نژادها را براتون بفرستند... البته فعلا نمي توانند مثلا نام و آدرس جغرافيايي اجدادتان را به شما بگويند اما تاثير ژنتيکي مادر- پدر سالارانه بودن در ژن هايتان را مشخص مي کنند. بعدها با بهبود تکنولوژي و جمع آوري ميليونها اطلاعات و DNA از سراسر دنيا امکان ترسيم رابطه بين نژادها و مليتها آسانتر خواهد شد.
از مردها تست Y - DNA ( کروموزوم Y ) که نشان دهنده ريشه هاي جغرافيايي است ، و از زنها تست mt-DNA ( مسير هاي مهاجرتي ) مي گيرند.

۱ نظر:

Bijan Najafi گفت...

از این آمریکاییها بعید نیست که از این اطلاعات برای تکمیل بانک اطلاعاتیشان برای مقاصد جاسوسی یا به اصطلاح خودشان جرم شناسی استفاده کنند. اخیراً نیز اروپا را تحت فشار قرار داده که یک بانک اطلاعاتی بیومتری از تمامی دارندگان پاسپورت تهیه کنند.