۱۳۸۵/۰۶/۱۶

Nerd

لابد تا به حال اصطلاح Nerd به گوش‌تان خورده است. این صفت در کل خیلی مثبت تلقی نمی‌شود و در مراجع مختلف، تعریف‌های متفاوتی برای این صفت آورده شده است:

دیکشنری اکسفورد: کسی که با علاقه و جدیت فوق‌العاده به کارهای بسیار تکنیکی و علمی می‌پردازد.

دیکشنری وبستر: کسی که برده‌وار زندگیش را وقف کارهای آکادمیک و یا علمی و فنی کرده است.

وبستر آن‌لاین: کسی که دارای ضریب هوشی بالاتر از متوسط و توانایی‌های اجتماعی پایین‌تر از معمول است.

ویکی‌شنری: ۱- شخص در مجموع باهوشی که دارای علاقه و توانایی کار در چند زمینه مختلف آکادمیک است (در مقابل geek که ممکن است تنها به یک شاخه خاص علاقه‌مند باشد). این تعریف مستقل از توانایی‌های اجتماعی فرد است. ۲- کسی که دارای عشق و علاقه به موضوعی به نظر پیش پا افتاده دارد، از طرف جامعه به درستی درک نشده است ولی خودش به موفقیت‌هایش می‌بالد. ۳- یک Geek که دارای توانایی‌های اجتماعی است و به خوبی در هر جمعی جا باز می‌کند.

برداشت شخصی من این است که دو صفت Geek و Nerd خیلی به هم نزدیک هستند ولی افراد از اینکه خودشان را Nerd بدانند تا Geek، خوشحال‌تر می‌شوند!

I am nerdier than 97% of all people. Are you nerdier? Click here to find out!

در اینجا نتیجه یک آزمون ساده و سرگم‌کننده برای اندازه‌گیری درجه Nerdیت(!) که انجام داده‌ام را می‌بینید. با امتیاز ۹۷٪، بر اساس این پرسشنامه من باید به درجه «خدایی» (کا دمت گرم خودمان!) نزدیک شده باشم ولی شخصا از اینکه هنوز سه درصد افراد از من Nerdتر هستند، بسیار ناراحت و کلافه هستم!

۶ نظر:

Bijan Najafi گفت...

بعد از این همه تعریف آرش از مزایای

Nerd
به سختی می توان به
Geek
بودن اعتراف کرد! اما جهت قوت قلب آرش اعتراف می کنم که درصد بودن من فقط ۳۷ در صد می باشد :) ! :(

Farshad F گفت...

آرش از من شد 54
شوی beauty and the geek را دیدی؟

mehrdad گفت...

نمره‌ی من شد ۸۳.

Arash Salarian گفت...

نه فرشاد جان، متاسفانه من هنوز این شو تلوزیونی را ندیده‌ام :(
خوب انگار که مرجان هم با نمره ۸۶ دست کمی از خودم ندارد (شاید هم اخلاق من روی او تاثیر گذاشته و او را از جاده بدر کرده!).
من اشاره به این آزمون را در یکی از وبلاگ‌هایی که به آن سر می‌زنم دیده بودم. نویسنده این وبلاگ یک پروفسور بیولوژی است که از دارای Nerdیت بشدت غلیظ است و در این آزمون هم نمره ۹۹ آورده بوده است. نگاهی به عکس دوران جوانی او (در واقع عکس مراسم ازدواجش) نشان می‌دهد که یک ابر Nerd اصولا چه قیافه‌ای باید داشته باشد که به این مقام برسد :)
(جالب است بدانید که مدتی پیش در مجله نیچر این وبلاگ به عنوان پرطرفدارترین وبلاگ علمی معرفی شده بوده...)

Farshid Soheili گفت...

از من 94 شد حالا کی را باید بکشم

Hamid Tajgardoon گفت...

نمره من شد 90