۱۳۸۵/۰۴/۱۴

درسی از فوتبال

دیشب حساسترین بازی تیم آلمان در این جام جهانی مقابل ایتالیا انجام شد که در پایان 120 دقیقه تیم آلمان با نتیجه 2-0 شکست خورد و از رسیدن به فینال مسابقات محروم شد در حالیکه تقریبا تمام آلمان خود را برای جشن قهرمانی آماده میکرد.نکته ای که خیلی توجه مرا جلب کرد حرکت تماشاگران آلمانی پس از بازی بود که با چشمانی گریان به شدت تیم ملی کشورشان را تشویق میکردند اما ما با تیم ملی کشورمان چه کردیم؟
یک بار با یک انگلیسی صحبت میکردم میگفت شما ایرانیها آدمهای جالبی هستید به زحمت چیزی را میسازید اما به راحتی آن را خراب میکنید به عنوان نمونه در مورد ساختمان سازی میگفت که در ایران ساختمانهایی که با زحمت ساخته میشوند پس از40-30 سال به عنوان کلنگی شناخته شده و کلا تخریب میشود و از نو یک ساختمان جدید ساخته میشود در حالیکه در اروپا چنین کاری نمیکنند و اگر هم بخواهند شهرداری اجازه نمیدهد .فقط چند سال یکبار بازسازی انجام میشود.نمونه های بسیاری از این دست وجود دارد .نمونه دیگرش سیاستهای همین دولت جدید در مقابل دستاوردهای دولتهای قبلی است .یک نمونه دیگر آن حرکتی است که 2 سال قبل در مورد حذف پیکان از خط تولید ایران خودرو انجام شد وزیر وقت صنایع در مراسم تودیع با پیکان گفت امیدوارم نام باشگاه پیکان هم تغییر کند تا دیگر نامی از پیکان باقی نماند.در اینکه ماشینهای پیکان در مقیاس استانداردهای امروزه اتوموبیل سازی در سطح بسیار پایینی قرار دارد و این خط تولید میبایستی حذف شود شکی نیست اما آیا نام یا بهتر بگویم Brand پیکان هیچ ارزشی ندارد؟ به همین راحتی Brand پیکان را که طی سالیان سال توانسته بود در دل مردم ایران جای باز کند و ارتباط عاطفی بین مردم و این نام ایجاد شده بود را نابود کردند.دراین مورد باید بگویم که Brand هارا هرساله قیمت گذاری میکنند و چند سالی است که کوکاکولا به عنوان گرانترین Brand با قیمت 80 میلیارد دلار ( 2 برابر درآمد نفتی ما) ارزش گذاری میشود....شمانمونه دیگری سراغ دارید؟

۴ نظر:

Afshin گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Afshin گفت...

تیم ملی آلمان با تمام وجود آنچه در توان داشت را در کف دست قرار داد و 120 دقیقه بازی کرد . و انصافا هم خوب و راضی کننده، ولی در نهایت یک تیم بازنده خواهد بود.
ولی انتقاد وارده به تیم ملی ایران این بود که بازیکنان بازی نکردند. آنان یک تیم نبودند بلکه یازده نفر مجزا در زمین بودند که برخی فقط در زمین راه میرفتند. هیچ ایرانی انتظار اول شدن ایران را نداشت. ایرانیان فقط و فقط انتظار بازیهای خوب را داشتند.
آیا ایرانیان اگر تیمشان بازی در حد و اندازه غنا انجام میداد اینگونه رفتار میکردند؟
در مورد نام هم ایران خودرو محصولی به نام پیکان را وارد بازار کرد. محصولی که سالها بیش از عمر واقعی اش در بازار مصرف باقی ماند.آنقدر که سایر محصولات و حتی نام کمپانی اصلی را نیز تحت پوشش قرار داد.

Farshad F گفت...

مشکل پیکان و بعضی از بازیکنان تیم ملی ایران مثل هم هستند، بیش از زمان لازم در میدان مانده اند.

یک نکته که حتما می دانید این است که بکام بعد از جام جهانی از کاپیتانی انگلستان استعفا داد در حالی که از بازیکنان دیگر انگلیس خیلی بدتر بازی نکرد. من فکر می کنم یکی از دلایل اصلی این بود که یک بازیکن جوان 19 ساله وقتی در بازی آخر به جای او به زمین آمد از او بهتر بازی کرد و او فهمید اگر می خواهد محبوبیتش را حفظ کند باسد به مربی جدید اجازه دهد که اگر می خواهد او را دیگر کنار بگذارد.
اما یک نکته هم در تایید حرف حمید بگویم که حداقل در انگلستان در این سه سال ندیدم وقتی که بازی تمام می شود تماشاچیان (چه در سطح ملی چه باشگاهی) هر چقدر هم تیمشان بد بازی کرده باشد تیمشان را هو کنند. البته ممکن است برخی از تماشاچیان بعضی از بازیکنان یا مربی را هو کنند ولی نه تیم را.

Hamid Tajgardoon گفت...

من بر خلاف نظر افشین اعتقاد دارم در ایران مردم به نتیجه بیشتر از بازی خوب اعتقاد دارندبه نظر من تیم ایران در این جام جهانی چه از نظر مربی و چه سیستم بازی و بازیکنان بهتر از تیمی بود که در سال 76 استرالیا را شکست داداما مردم آن بازی را حماسی میدانند اما این تیم را به هر طریقی میکوبند. نتیجه گرفتن به کمی شانس هم احتیاج دارد خود بازیکنانی که در بازی استرالیا بودند به این مساله اقرار کردند که شانس با آنها یاربوده. انصافا قبول کنیم مابا همین تیم ،همین بازیکنان,همین مربی و همین سیستم بازی اگر کمی خوش شانس تر بودیم و اشتباهات فردی نداشتیم میتوانستیم با مکزیک مساوی کنیم ودر آن صورت آنگولا را ببریم و به دور بعد برویم(اشتباهات فردی جزئی از بازی نیست جزئی از همان بدشانسی است) در آن صورت تصور کنید برخورد مردم را .مطمئنابرانکو به اسطوره ای در فوتبال ایران تبدیل میشد.همه کسانی (از جمله صدا و سیما) که قبل از بازیها بشدت از تیم ملی تعریف و تمجید میکردند و هیچ وقت نقاط ضعف تیم را مطرح نمیکرند وبا این کار توقعات مردم را بالا بردند امروزه بشدت به این تیم حمله میکنند و همه را زیر سوال برده اند اما اگر همین تیم به دور دوم میرفت همان تعرف و تمجیدها ادامه داشت و نقاط ضعف تیم مطرح نمیشد.مجید جلالی در یکی از برنامه ها راجع به تیم ملی حرف جالبی زد گفت به جای تشکیل کمیته بررسی علل شکست تیم ملی در جام جهانی بهتر است کمیته ای جهت حضور موفق تردر جام حهانی بعدی تشکیل شود.