۱۳۸۵/۰۵/۰۶

دیدگاه اجتماعی/سیاسی

فکر کنم در اولین ماه‌های شروع به کار وبلاگ بود که بسیاری از دوستان برای مشخص کردن دیدگاه اجتماعی/سیاسی خودشان، از این خود‌آزمون معروف استفاده کردند. راستش یادم نیست که دیگران در آن زمان به چه نتیجه‌ای رسیدند ولی خوب یادم هست که من یک Centerist تمام عیار از آب در آمده بودم.

در طی چند سال گذشته البته تغییراتی در برخی ایده‌هایم بوجود آمده. به این دلیل دوباره این آزمون را انجام دادم. خوب، این بار نتیجه کمی متفاوت بود: گویا دیدگاهم اندکی لیبرال‌تر و چپ‌تر شده و در کل دیدگاهی چپ‌-لیبرال (به بیانی، دمکرات) پیدا کرده‌ام (نتیجه تست من). برایم جالب است بدانم که دیدگاه‌های سایر دوستان چیست، پس اگر حوصله کردید این تست را انجام دهید و نتیجه را برایمان بگویید.

تست مشابهی در اینجا هم وجود دارد که در آن هم نتیجه مشابهی بدست آوردم (توجه کنید که در نتایج این تست نمودارها چرخیده‌اند).

هر دو آزمون شامل چیزی در حدود ۴۰ پرسش چهار جوابی هستند و ممکن است که به چند دقیقه‌ای برای پاسخ‌گویی نیاز داشته باشید.

۵ نظر:

Bijan Najafi گفت...

من هم عینا”به نتیجه تست آرش رسیدم! حالا نمی دانم که این نتیجه مشابه به خاطر شرایط زندگی در سوئیس است یا همنشینی با آرش ...! ب

Farshad F گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Farshad F گفت...

من هم فکر کنم به مرکز نزدیکتر شده ام البته همچنان از نظر اقتصادی راست (2+) و از لحاظ سیاسی لیبرال (1.44-) هستم. در کنار همه عوامل موضوع سن را هم باید در نظر گرفت. هر چه پیرتر می شویم احتمالا متعادل تر می شویم. من خودم فکر می کنم بیشتر جوابهایم از بسیار موافق و بسیار مخالف این بار به موافق و مخالف تغییر کرده بود.
البته این گونه تستها اصلا استنادارد نیست و بیشتر سرگرمی است به عنوان مثال:

If economic globalisation is inevitable, it should primarily serve humanity rather than the interests of trans-national corporations.

پیش فرض این سئوال این است که اهداف انسان دوستانه با پی گیری منافع شرکتهای چندملیتی اساسا در تضاد است.

The rich are too highly taxed.

پاسخ به این سئوال به نظام مالیاتی کشوری بستگی دارد که شما در آن زندگی می کنید.

Abstract art that doesn't represent anything shouldn't be considered art at all.

چرا همه باید در مورد سئوالاتی نظیر این جواب موافق یا مخالف بدهند. آیا کسی اجازه ندارد نظری نداشته باشد. این موضوعی است که در مورد بسیاری از سئوالات دیگر هم صادق است.

Farshad F گفت...

من تست دوم را هم انجام و تنها موضوعی که اسباب خوشخالی من شد این است که دیدگاههایم شبیه آدمهایی که بوش رای داده بودند نبود.

Arash Salarian گفت...

خوب احتمالا فرشاد درست می‌گوید که اینگونه آزمون‌ها بیشتر جنبه سرگرمی دارند و خیلی دقیق یا کامل نیستند ولی در هر حال از هیچ هم بهتر هستند. خیلی از افراد تصور درستی از چپ،‌ راست،‌ لیبرال و غیره ندارند و این آزمون‌ها کمی قضیه را روشن‌تر می‌کنند. همین‌طور اینکه بدانیم در مقایسه با افراد مشهور در کجا هستیم و یا سیستم‌های مختلف حکومتی در کجای این نمودار‌ها هستند (یکی از نمودارهای تست دوم) هم اطلاعات جالبی هستند.