۱۳۸۵/۰۷/۱۱

آداب مسلمانی

نوروز سه-چهار سال پیش بچه‌های ایرانی دانش‌گاه‌ تورنتو نمایش‌گاه کوچکی در دانش‌گاه راه انداخته بودند به مناسبت عید. هدف هم آشنا کردن غیر‌ایرانی‌ها بود با ایران و فرهنگ ایرانی. چندتا میز بود که روی هر کدام کتاب و پوستر و صنایع دستی‌ ایرانی گذاشته‌بودند. روی یکی از میزها هم سفره‌ی هفت‌سین چیده‌بودند.
کنار میز هفت‌سین ایستاده‌بودم و با یکی از دوستانم حرف می‌زدم که مرد سیاه‌پوستی نزدیک شد و با لهجه‌ی انگلیسی خاصی به سفره‌ی هفت‌سین اشاره کرد و گفت که «چه جالب، ما هم این را داریم.» پرسیدم اهل کجایی. گفت تانزانیا. بعد هم گفت که مسلمان‌ام و این سفر‌ه‌ی هفت‌سین هم جزو آداب و رسوم مسلمانی ماست. بعد که ما به‌ش گفتیم که نه این سفره ربطی به مسلمان بودن یا نبودن ندارد و رسمی ایرانی است، تعجب کرد.
حتمآ می‌دانید که در قرن سوم و چهارم هجری گروهی از ایرانی‌ها به زنگبار یا همان تانزانیای امروزی مهاجرت کرده‌اند. و احتمالآ همان‌ها بوده‌اند که دین اسلام را در آن‌جا ترویج کرده‌اند.

همین گفت‌وگوی کوتاه از آن روز در ذهنم مانده. از خودم می‌پرسم: چه‌قدر از آداب مسلمانی ما برخاسته از آداب و رسوم مردمی‌ است که مسلمانی را به میان ما ایرانیان آورده‌اند؟ چه‌قدرش برخاسته از دین اسلام است؟

هیچ نظری موجود نیست: