۱۳۸۵/۰۷/۱۱

بازگشت دینبلی

دوستان ممکن است به یاد بیاورند که یکی دو سال پیش در این وبلاگ درباره نابغه بزرگ ولی گمنام ایرانی، جناب دینبلی مطلبی نوشته بودم. اگر یادتان باشد، این شخص علاوه بر تربیع دایره و تثلیث مثلث، مقداری جدید برای عدد پی پیدا کرده بوده است.

در پای آن نوشته در کامنت‌ها گفته بودم که «... بعید می‌دانم که این پایان کار استاد دینبلی باشد». گویا حدسم درست بوده است. یکی دو روز پیش ای‌میلی دریافت کردم از یکی از مسئولان سایت انجمن دوست‌داران ایران که پیامی برای من از جناب شخص استاد دینبلی داشت. از من پرسیده بوده که کجای اثباتش برای تثلیث زاویه ایراد دارد. من اول نمی‌خواستم جوابی بفرستم چرا که به تجربه می‌دانم که بحث با این طور افراد نتیجه خاصی ندارد. ولی از روی کنجکاوی جوابی فرستادم. البته سایت دینبلی در این فاصله زمانی چند ساله تغییر کرده و اثبات‌های قبلی را برداشته و در نتیجه من فقط جوابی کلی دادم و اشاره کردم که استاد دینبلی اول خوب است بگویید که مشکل کار ریاضیدانان قبلی که عدم امکان حل این مسئله را نشان داده بوده‌اند کجاست، پیش از آنکه بخواهد دنبال اشکال اثبات خودش برود.

امروز ای‌میل دیگری دریافت کردم که استاد دینبلی ضمن اینکه پاسخی به سوال من نداده است، لابد به قصد امتحان من دو سوال پرسیده. گفته است که: ۱- شما رادیان را تعریف کنید ۲- لطفا رادیان را روی قوس دایره نشان دهید.

خوب، گویا این مرض من شفا ندارد. باز هم برای شخص واسطه ای‌میل فرستادم و ضمن اشاره به اثبات لیندمن (در سال ۱۸۸۲) برای جناب واسطه توضیح دادم که هر وقت استاد دینبلی اشکال این اثبات ۱۲۰ ساله را پیدا کرد، به من خبر بدهد. البته از آنجایی که می‌دانیم استاد دینبلی ریاضی‌دانی است که فقط تا خط‌کش و پرگار خوانده و اصولا آنالیز بلد نیست، نوشتم که اگر از عهده آن کار بر نمی‌آید، با همان خط‌کش و پرگارش یک زاویه ۲۰ درجه بکشد و دنیا را به حیرت وا دارد. قضیه رادیان را هم زیر سبیلی رد کردم چرا که دلم نیامد که استاد را برای یافتن تعریف رادیان به کتاب‌های ریاضی دبیرستانی حواله دهم.

برای دوستان کنجکاو: رسم زاویه ۶۰ درجه با خطکش و پرگار بسیار ساده است ولی رسم زاویه ۲۰ درجه غیر ممکن است. اثبات اینکه چرا نمی‌توان زاویه ۲۰ درجه با خطکش و پرگار رسم کرد، به نسبت آسان‌تر از اثبات کلی عدم امکان تثلیث زاویه است (به این صفحه نگاهی کنید) گرچه من حدس می‌زنم جواب این مسئله «حل نشدنی» را تا چند روز دیگر در ای‌میلی دریافت کنم :)

۲ نظر:

rewq گفت...

جامعه بايد تغييرات رابپذيرد.
آيا يادتان نمي آيد زماني را كه گاليله گفت زمين گرد است با او چه كردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بنابراين هركس يك حرفي ميزند همين طوري نگيد نه.كارهاي او را ببينيد و دلايل او را بشنويد.
جامعه ي رياضي دانان جهان فقط در صورتي حق دارند 3.15 را رد كنند كه ثابت 12 اثبات آقاي دينبلي غلط است.
اما اگر رياضيدانان جهان نتوانستند ثابت كنند كه دينبلي اشتباه ميكند مجبورند و بايد 3.15 را بپذيرند.

نبرد هندسه و جبر - نبرد حق علیه باطل گفت...

من حسن دینبلی هستم.بنیانگذار هندسه مدرن درجهان
هر بزرگواری نسبت به کارهای من ایرادی می بیندوخق دارد کار مرا نقد کند. بشرطی که آن نقد مغرضانه و توهین آمیز نباشد.
من اماده مناظره علمی هستم .
www.dinbali.com