۱۳۸۵/۰۸/۰۷

مهریه

خودکشی برای فرار از پرداخت مهریه.
جامعه ایرانی یک جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته میباشد و طبیعتا همه ساکنین آن هم به نوعی درگیر این گذار میباشند.
در این میان اغلب زنان ایرانی از سنت و مدرنیته هر چه را به نفع خود است گرفته ، و ما بقی را نفع میکنند.
از سنت مهریه -در سنگین ترین شکل ممکن - ، نفقه و... را گرفته و از مدرنیته هم حقوق یکسان ، آزادی و... را طلب میکنند.
اما مشکل کجاست؟
اردیک فروم در کتاب گریز از آزادی بیان میکند:انسانها ما بین آزادی و مسئولیت حاضر به از دست دادن آزادی در قبال نداشتن مسئولیت هستند.
ولی در جامعه ایرانی حاضر، زنان حاضر به پذیرش مسئولیت نیستند -چون سنتی می اندیشند- ولی طلب آزادی مینمایند -چون میخواهند مدرن باشند.- این نگرش پس از زمانی که از شراکت در زندگی میگذرد، سبب ایجاد احساس اجحاف در مردان - یک طرف شراکت - میگردد.و ....
پی نوشت:
1- معتقدم مطلب بالا برای اغلب زنان صادق است ولی طبعتا زنانی هستند که از این گیر رهایی یافته اند.
2- حس میکنم این مطلب را قبلا به گونه ای دیگر نوشته ام، در صورتی که این نوشته در این وبلاگ بوده خواهشمندم مطلع ام فرمائید.

۳ نظر:

Farshad F گفت...

علم اقتصاد مثل خیلی از بخشهای دیگر که امروز در آنها وارد شده؛ یک مبحث هم دارد در اقتصاد خانواده که بیشتر در حوزه تئوری بازیها و نظریه قراردادها است. یکی از موضوعات مورد مطالعه ساختار اقتصادی خانواده و چگونگی شکل گیری خانواده است. عاریت گرفتن این ادبیات و مدلها برای مطالعه نقش مهریه و حق طلاق و سایر مشخصات نهاد ازدواج در ایران می تواند نتایج جالبی بدهد.
گفتم تئوریهای اقتصاد در همه جا وارد شده فردا یک اقتصاددان می آید دانشکده ما سخنرانی و عنوان سخنرانی اش این است:
Why sex and why only in pairs?
مقاله اش برای چاپ در نیچر پذیرفته شده است.

Afshin گفت...

فرزانه خانم خسته نباشید،
1-در این اوضاع و احوال که شرکتها کارهای در دست اجرا را متوقف و هیچ مناقصه قابل توجهی هم برگذار نمیشود، داشتن این حجم کار را به شما تبریک میگویم، قدرش را بدانید که از هر روز احساس بی کار شدن بسیار بهتر است.
2-نمی دانم چرا، ولی کاملا مطمئن بودم که شما پاسخی به این مطلب میدهید.البته خود را بابت یک پاسخ بسیار کوبنده تر آماده کرده بودم.
3- من فیلم طلاق به سبک ایرانی را ندیده ام ، ولی ازدواج به سبک ایرانی که بسیار در پیت بود.
4-دوست عزیز عقدنامه یک قرار داد است ،قراردادی که طرفین توانایی افزودن یا کاستن از مفاد آن را با توافق دارند. به عبارت دقیقتر با مشورت با یک وکیل میتوان مفاد آن را به گونه ای کاملا مستحکم و قانونی و انسانی تر تنظیم کرد.
5-در مورد سوال و پاسخ دریافتی شما من تصورم این نیست که کرم و درختی در کار باشد.تصورم ایده آلیستی(یا جسارتا کم تجربگی) سوال شوندگان است،که اگر از زنان نیز سوالی مشابه پرسده شود ، پاسخی مشابه دریافت خواهید کرد.
6-با شما راجع به گرفتار بودن همه ایرانی ها در فاصله سنت و مدرنیته کاملا موافقم،موضوع گرفتن برترینها این میان و حق مسلم خود دانستن است.
7-دو سه راه دبش برای فرار از پرداخت مهریه، بسته به کارآزمودگی وکلای طرفین دارد و آشنا تر بودن جناب قاضی با یک طرف، که اگر چنین نبود زندانهای ما عاری از مردانی بود که بابت مهریه در بنداند.

Afshin گفت...

سلام فرشاد
نمیدانم چرا ولی این عنوان مقاله مرا یاد آن سکانس فیلم ده انداخت که زن مسافر(خیابانی - مورد دارد و...) به راننده (زن متاهل) میگوید:فرق من و تو در این است که تو عمده فروشی و من خرده فروش.راستی این گردنبد را شوهرت پس از ....
خیلی خوشحال خواهیم شد و طبیتا آموزنده خواهد بود اگر ما را از محتوای مقاله باخبر نمائی.