۱۳۸۷/۰۵/۲۸

یادگاری

این روزها سینما‌های آمریکا و کانادا فیلم «سردار تاریکی» (The Dark Knight) را نشان می‌دهند؛ پرفروش هم بوده. انگار نظر تماشاگران سخت‌گیرتر و جدی‌تر سینما را هم جلب کرده است.
من هنوز سردار تاریکی را ندیده‌ام٬ اما پیش از این فیلم دیگری از کارگردانش- کریستفر نلان- دیده‌ام که ازش خوشم آمده. اسم فیلم «یادگاری» (Memento) است. یک خرده قدیمی‌ است البته (ساخته‌ی سال ۲۰۰۰). احتمالآ در ایران هم بتوانید پیدایش کنید٬ گرچه تا آن‌جا که من می‌دانم در میان جماعت فیلم‌باز ایرانی چندان معروف نیست.
خلاصه اگر «یادگاری» را تا حالا ندیده‌اید٬ به دیدنش می‌ارزد.

۲ نظر:

Arash Salarian گفت...

Memento فیلم بسیار جالبی است. اگر بتوانید نسخه Limited Edition DVD آنرا پیدا کنید که چه بهتر: در فیلم اصلی صحنه‌ها به ترتیب زمانی نیستند (که البته فیلم را بسیار جذاب می‌کند). در آن نسخه دی‌وی‌دی گزینه‌ای مخفی وجود داد که به کمک آن می‌توان تمام فیلم را با ترتیب زمانی درست دید.

mehrdad گفت...

فیلم در واقع داستان مردی است که حافظه‌ی خود را از دست داده. به گمانم جذابیت اصلی‌اش این است که حوادث داستان از آخر به اول در فیلم بازگو شده. همین موضوع به انتقال حس ناشناخته‌بودن آدم‌ها و وقایع و گیجی شخصیت اصلی به بیننده خیلی کمک می‌کند.
در واقع ما هم پا به ‌پای قهرمان داستان با آدم‌های غریبه‌ی روبرو می‌شویم که چیزی از آن‌ها نمی‌دانیم٬ اما با حدس و گمان در ذهن‌مان سابقه‌ی آشنایی برای‌شان می‌سازیم.
اتفاقآ من هم همین نسخه‌ای که آرش گفته را دیدم. و بعد از کلی سر و کله‌زدن با DVD توانستم فیلم را بک بار دیگر با ترتیب زمانی درست ببینم. (البته تقلب کردم و از روی اینترنت رمز وارد شدن به این گزینه را پیدا کردم.)