۱۳۸۳/۰۴/۲۶

The scientific impact of nations


در آخرین شماره‌ی مجله‌ی Nature مقاله‌ای چاپ شده که نویسنده‌اش وضعیت علمی کشورهای مختلف را با هم مقایسه کرده. ایران هم یکی از کشورهایی است که آمارش در این مقاله هست.






۲ نظر:

Arash Salarian گفت...

متاسفانه لینکی که مهرداد به مقاله داده بوده برای عموم قابل دسترسی نیست (فکر کنم که مهرداد از داخل دانشگاه به سایت نیچر دسترسی داشته). دوستانی که می‌خواهند این مقاله را بخوانند، می‌توانند از این لینک استفاده کنند.
چند نکته جالب در مورد این مقاله: آمریکا همچنان به تنهایی بیشترین سهم در تولید علم را داراست ولی اروپا هم به سرعت در حال پیشروی است و فاصله‌اش با آمریکا به نسبت ۱۹۹۷ خیلی کمتر شده. بعد از آمریکا، انگلیس بیشترین سهم را در تولید علم را داشته و مقامهای بعدی به آلمان،‌ ژاپن،‌ فرانسه و کانادا می‌رسد. ایران در این فهرست در رده ۳۰‌ام قرار گرفته. بجز تعداد مطلق مقالات، سهم هر کشور در تعداد مقالاتی که بالاترین میزان رفرانس به آنها شده هم بررسی شده است. از میان یک درصد بالایی مهمترین مقالات،‌ آمریکا با بیش از ۲۳۷۰۰ مقاله سهمی نزدیک به ۶۳ درصد داشته و ایران با تنها ۱۴ مقاله و سهمی برابر ۴ صدم درصد رتبه ۳۱! دو شاخص دیگر که جالب هستند متوسط نرمال شده تعداد رفرانس‌ها به مقالات است که در اینجا سویس بالاترین رتبه،‌ آمریکا دوم و ایران آخر شده است. همین طور شاخصی به عنوان ثروت علمی کشورها تعریف شده که آن نسبت رفرانس‌های به مقالات منتشر شده GDP سرانه است. به بیان دیگر در برابر ورودی که ثروت مادی کشور است، تحقیق شده که چه میزان خروجی یعنی سهم در تولید علم به وجود آمده. در این مقیاس سوییس با فاصله زیاد ثروتمند‌ترین کشور و مقامهای بعدی سوئد، اسرائیل، فنلاند و دانمارک هستند. آمریکا یازدهم و ایران در این مقیاس ۳۰‌ام شده‌اند. از نکات جالب آنکه با این مقیاس لوکزامبورگ با بالاترین GDP سرانه دنیا چندان از کشورهایی مانند ایران و هند در تولید علم بهتر عمل نکرده و تقریبا امتیاز مشابهی دارد.
این آمار نکات جالب دیگری را هم بیان می‌کند.اگر تولید مطلق علم را با شاخص مقالاتی که یک درصد بالای تعداد رفرانس‌ها را داشته‌اند بسنجیم، ۳۱ کشور از ۱۹۳ کشور دنیا بیش از ۹۷.۵٪ از تولید علم را به خود اختصاص داده‌اند. در میان آنها، از آفریقا تنها یک کشور (آفریقای جنوبی)‌حضور داشته که با رتبه ۲۹هم، تنها سهمی برابر با ۲دهم از تولید علم در جهان را داشته. از میان تمامی کشورهای اسلامی که برخی دارای تولید ناخالص ملی سرانه بالایی هستند،‌ تنها یک کشور،‌ایران،‌ با رتبه ۳۰ام در این بین حضور داشته و فقط ۴صدم درصد از کل مقالات بسیار ارزشمند را تولید کرده است.
این مقاله حاوی نتیجه‌گیری‌ها و آمارهای جالب دیگری هم هست (مانند تفکیک سهم کشورها در هر شاخه از علم) که دوستان می‌توانند در متن مقاله آنها را بیابند.

Arash Salarian گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.