۱۳۸۵/۰۵/۰۶

اخبار علمی

خبر خوش این‌که اولین مقاله‌ی علمی ایرانی در مجله‌ی نیچر چاپ شد. درباره‌ی اهمیت و اعتبار علمی نیچر کیوان به‌تر می‌تواند توضیح بدهد.*
پس من بروم سراغ نق‌زدن‌های معمول خودم. ایسنا که هر چیز چرتی را به عنوان خبر «علمی-پژوهشی» به خورد مخاطب می‌دهد تا حالا درباره‌ی این مقاله چیزی بیرون نداده است. اما برای تفریح متن این گزارش را که امروز در اخبار علمی-پژوهشی ایسنا پیدا کردم بخوانید. این هم سرتیتر خبر:

جمعي از استادان دانشكده علوم و فنون دريايي دانشگاه‌ آزاد اسلامي واحد تهران شمال پس از نشست‌هاي متعدد علمي و بررسي‌هاي دقيق، شناي عرض درياي خزر توسط علي شادلو را ميسر دانستند.

در میان گزارش‌های علمی-پژوهشی ایسنا خبر دیگری هم توجه‌ام را جلب کرد:
متخصصان يك شركت داخلي از انجام كامل مراحل مختلف طراحي و ساخت تراشه پردازنده رايانه‌يي 32 بيتي براي نخستين بار در كشور خبر دادند.

خبر خوبی است، گرچه این روزها با همه‌گیر شدن زبان‌های توصیف سخت‌افزار و پیش‌رفت ابزارهای طراحی، این کار چندان هم سخت نیست. از سر کنج‌کاوی سری زدم به وب‌سایت شرکتی که این پردازنده را طراحی کرده. مشخصات و ویژگی‌های پردازنده‌شان را که می‌خواندم به نظرم آشنا می‌آمد. خلاصه با کمی جست‌وجوی گوگلی سر از این‌جا در‌آوردم که همان خبر طراحی پردازنده در ایران را چاپ کرده و البته اشاره‌ای هم کرده به شباهتش به پردازنده‌ا‌ی دیگر.
متخصصان عزیز از کدهای آزاد پردازنده‌ی طراحی شده در جایی دیگر استفاده کرده‌اند که البته هیچ اشکالی ندارد. (کدها را این‌جا‌ می‌توانید پیدا کنید.) اما دست کم می‌توانستند به اشاره بگویند که از این کدها در طراحی پردازنده‌مان استفاده کردیم.
فکر می‌کنید این شرکت چه‌قدر از مرکز صنایع نوین وزارت صنایع پول گرفته است؟


*پی‌نوشت ۱: برای توضیح‌ بیش‌تر درباره‌ی اهمیت چاپ مقاله در نیچر این جا را نگاه کنید.

پی‌نوشت ۲: بالاخره ایسنا هم خبردار شد.

۳ نظر:

Farshad F گفت...

مهرداد منظورت از اولین مقاله ایرانی مقاله پزوهش گران داخل کشور است یا ایرانی های خارج از کشور را هم شامل می شود؟ چون تا آنجا که یادم می آید پارسال یکی از دوستان من که شامل فوق دکترا در مرکز مطالعات سرطان لندن بود می گفت مقاله اش را در مرحله چاپ در نیچر است.

mehrdad گفت...

هر سه نویسنده‌ی مقاله در ایران کار می‌کنند: دانش‌گاه شهید بهشتی ، مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضی.

Arash Salarian گفت...

در مورد خبر اول، که باید گفت دست مریزاد. از کارهای خوب این گروه از مدتها پیش زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید. خوش‌حالیم که کارشان دارد به نتایج خوبی می‌رسد.
در مورد پردازنده ایرانی و ارتباطش با Leon3، راستش سالهاست که می‌دانیم که «نخبگان» ایرانی ید طولایی در متد‌های پژوهشی مبتنی بر «کپی پیست» دارند! این گروه نخبه و کاردرست، با کمال بی‌شرمی کامپایلر GCC را هم که معروف‌ترین کمپایلر اپن‌سورس دنیاست، به عنوان کار خودشان معرفی کرده و می‌فروشند.