۱۳۸۵/۰۳/۰۳

محمد البرادعی

محمد البرادعی رئیس کل آژانس بین المللی انرژی اتمی سال 1942 در کشور مصر متولد شد.
البرادعی در سال 1962 لیسانس حقوق رااز دانشگاه مصر و مدرک دکترایش را در سال 1974 از دانشگاه حقوقنیویورک، در رشته حقوق بین الملل دریافت کرد. از سال 1964 با کار در وزارت امور خارجه مصر وارد عرصه سیاست شد.
از سال 1984 البرادعی عضو ارشد دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی بود و همواره پست های مهمی را دارا بود.
او با خانم آیدا الکاچف (Aida Elkachef) یک مربی مهدکودک در مدرسه بین المللی وین ازدواج کرد که ثمره این ازدواج دو فرزند با نام های لیلا و مصطفی است.
در ماه ژوئن سال 2005 سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، این شایعه را که آیدا ایرانی الاصل است و همین امر تاثیراتی بر تصمیم گیری همسرش در ارتباط با مسائل جمهوری اسلامی ایران داشته است را تکذیب کرد،اما در مورد ملیت آیدا توضیح دقیقی داده نشده است.
در هفتم اکتبر سال 2005 ، البرادعی و آژانس بین المللی انرژی اتمی مشترکا جایزه معتبر صلح نوبل
را برای تلاش هایی که در جهت جلوگیری از به کارگیری انرژی هسته ای در اهداف نظامی و مراقبت از اینکه انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز و بی خطر به کار رود، دریافت کردند.
او این جایزه را به یتیم خانه ای در شهر زادگاهش قاهره اهدا کرد.آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مبلغ این جایزه را صرف پاکسازی زمین های مین گذاری شده در کشورهای در حال توسعه خواهد کرد.

منبع

۱ نظر:

mehrdad گفت...

فکر کنم فامیل این خانم الکاشف باشد نه الکاچف. در کشورهای عربی مثل سوریه، لبنان و مصر که فرانسه روزگاری حضور داشته، برای نشان دادن تلفظ حرف «ش» از «ch» استفاده می‌کنند.