۱۳۸۵/۰۲/۲۲

جامعه‌شناسی گوگلی

دیروز گوگل سرویس جدیدی راه انداخت به نام google trends. ایده‌ی ساده‌ای دارد. واژه یا مجموعه‌ای از واژه‌ها را به آن می‌دهید. در جواب نشان‌تان می‌دهد که روند جست‌وجوی این واژه در طول زمان چه تغییری کرده: نموداری از تغییرات تعداد جست‌وجوی این واژه بر حسب زمان.
اما همه‌ی خوبی‌اش نشان دادن این روند زمانی نیست. مهم‌ترین ویژگی‌اش این است که نشان می‌دهد کدام شهرها یا کدام کشورها بیش‌تر دنبال آن واژه گشته‌اند.
ابزار خوبی است برای جامعه شناسی، گرچه ممکن است چندان علمی نباشد چون کاربران اینترنت در یک جامعه ممکن است نمونه‌ی خوبی از آن جامعه نباشند. اما دست کم نشانه‌هایی از رفتار جامعه را در آن می‌توانید ببینید. ابزار به‌دردبخوری است به خصوص در جایی مانند ایران که جریده‌روی و نهان‌روشی میان مردم رواج دارد.

بگذارید چند مثال بزنم. توجه کنید که نتیجه‌هایی که می‌بینید نرمالیزه شده اند.
(از قصد واژه‌ها را نیاورده‌ام تا وبلاگ‌مان به تیر غیب یا آدم بی‌کار دچار نشود.)

۱. از دست‌رسی آزادانه به اینترنت شروع می‌کنم. این واژه (+) را وارد کنید و نتیجه را ببینید. حالا در پایین صفحه روی سربرگ(tab) منطقه (region) کلیک کنید. کدام کشور بالای همه است؟ همین کار را برای این واژه (+) نیز انجام بدهید.

۲. حالا فرض کنید می‌خواهید ببینید محبوبیت یک هنرپیشه‌ی زن آمریکایی در کدام کشور بیش‌تر است. این‌جا را کلیک کنید و نتیجه را با این یکی مقایسه کنید.

۳. این هم برای این که ببینید روش‌های خیال‌بافانه‌ی یک‌شبه پول‌دار شدن کجاها بیش‌تر طرف‌دار دارد.

۳. نتیجه را برای این دو واژه (+) و (+) ببینید. باز هم به لیست کشورها بروید. به شهرها هم نگاهی بیندازید. این دو تا (+) ، (+) را هم با عرض پوزش ببینید. بیش از این ادامه نمی‌دهم. همین روش را با واژه‌های مشابه اما به زبان فارسی ادامه بدهید و این بار نتیجه‌ی شهرهای مختلف را مقایسه کنید.

اگر وقت دارید این‌ها را آزمایش کنید:( به سربرگ شهرها بروید.)

۴. چند واژه: کنکور، دانشگاه

۵. چند شاعر قدیمی: سعدی، حافظ، فردوسی

۶. چند شاعر معاصر: شاملو و سهراب سپهری

۷. هر نتیجه‌ی اخلاقی یا غیراخلاقی‌ای که گرفتید گردن خودتان.

۱ نظر:

Farshad F گفت...

thanks for sharing; it was wonderful