۱۳۸۳/۰۵/۱۲

تجربه بیمه در سویس

حالا که بحث بیمه داغ است، بد نیست من هم از تجربه خودم در سویس بگویم. این جا هم بیمه ماشین بالاست و البته هزینه تعمیرات حتی جزیی هم وحشتناک است. ولی خوب، کل سیستم کارایی فوق‌العاده‌ای دارد. چند ماه پیش مرجان (همسرم) داشت رانندگی می‌کرد و به یک چهارراه نزدیک می‌شد. با دیدن چراغ زرد به طور ناگهانی ترمز می‌کند و بنده خدایی که پشت سر می‌آمد گویا انتظار این قضیه را نداشت و نتوانست ماشینش را کنترل کند و محکم به پشت ماشین ما کوفت. البته در هر حال به دلیل آنکه فاصله را رعایت نکرده بود، مقصر بود. خوب، سوال اینجاست: بعد از این اتفاق، سلسله مراحلی که باید طی شود تا مقصر معلوم شود، پلیس آنرا تایید کند، ماشین به تعمیر‌گاه برده شده و تعمیر شود و در نهایت بیمه پول آنرا بپردازد در کشورهای مختلف چگونه است؟ در ایران که همه می‌دانیم که اوضاع چگونه است، بخصوص وقتی که راننده یک خانم تنها باشد و مقصر یک مرد گردن‌کلفت.
ادامه ماجرا: مرجان از ماشین پیاده شد، طرف مقابل هم همینطور و با ناراحتی قبول کرد که مقصر بوده (بدون بحث!). اسم و شماره تلفن خودش را به مرجان داد. ما هم ماشین را به نمایندگی هوندا بردیم و گفتیم که تصادف داشتیم و این هم شماره تلفن و اسم مقصر. آنها هم گفتند که چون نیاز به تعویض کامل سپر عقب و صافکاری هست و ممکن است که کمی طول بکشد شما می‌توانید در این مدت از این ماشین جایگزین استفاده کنید. چند روز بعد برگشتیم، تعمیرکار کلید ماشین را به ما پس داد و خداحافظ.
نه به پلیس احتیاج بود تا کروکی بکشد و دعوا مرافعه دو طرف را گوش کند و مقصر تعیین کند. نه حرف افراد اینقدر بی‌اعتبار بود که به چیزی بیش از شماره تلفن طرف نیاز باشد، نه نیاز بود که شخصا به بیمه خودمان یا بیمه طرف مقابل تلفن کنیم و نه نیاز بود که پول تعمیر را اول خودمان بدهیم و بعد به زحمت از بیمه پس بگیریم.
راستش هنوز هم نمی‌دانم که هزینه تعمیر چقدر شده بوده. از تعمیرگاه نپرسیدم و آنها هم چیزی نگفتند. ولی بر اساس تجربه‌قبلی (این اولین تصادف ما که اینجا نبوده :)‌) باید چیزی در حدود دو تا دو هزار و پانصد فرانک سویس شده باشد (یک فرانک سویس تقریبا با یک دلار کانادا برابر است).

۵ نظر:

MBZ (Massoud Babaie-Zadeh) گفت...

نتيجه اخلاقي من از اين دو نوشته آخر اين است كه Honda در بين فارغ‌التحصيلان كامپيوتر صنعتي اصفهان طرفدار زيادي دارد!

Arash Salarian گفت...

خوب پس می‌خواستی که چه بخریم؟ ماشین‌های ضاله آمریکایی با آن فرهنگ منحط‌شان؟ ماشین‌های ایتالیایی‌های پیتزاخور که لابد بعد از خوردن پیتزا هم جو برمان دارد برویم جلوی دانشگاه تهران شعار بدهیم؟ ماشین‌های فرانسوی‌های دو دوزه‌باز یا ماشین‌های کره‌ای‌های از خدا بی‌خبر را؟ ما با همین ماشین‌های ژاپنی خوش هستیم و دور نیست که به کوری چشم استکبار جهانی،‌ فردا با برپایی ژاپن اسلامی هر ایرانی یک هوندا داشته باشد!

Masoud Ghaffari گفت...

1100 دلار کانادا یا آمریکا؟

Arash Salarian گفت...

این‌جا قیمت بیمه ماشین‌های متوسط مانند هوندا در حدود سالی ۱۲۰۰ فرانک سویس است و در همین حدود یا کم کمتر مالیات سالانه است. در مورد آن تصادف هم، این تعمیر‌گاه بود که ماشین دوم را در مدت تعمیر به ما داد وگرنه من تا به حال با بیمه‌ خودمان یک بار هم مستقیم حرف نزده‌ام یا نامه‌ای رد و بدل نکرده‌ام. قبض‌های ماهیانه پرداخت بیمه را هم که اول هر سال وارد سیستم eBanking می‌کنم و تا سال دیگر کاری به کار شرکت بیمه ندارم. نکته‌ای که در این تصادف برایم جالب بود این بود که وقتی که به تعمیرگاه رفتیم و فقط شماره‌تلفن طرف را دادیم، تمامی کارهای دیگر را به شکل خودکار، خودشان انجام داده‌اند بدون آنکه روح ما هم خبردار شود. البته چون من آدم فضولی هستم، نمی‌شد که نفهمم چه کارهایی کرده‌اند. این هم فهرست کارهایی که آنها خودشان انجام داده‌اند: اول با طرف مقصر تلفنی صحبت کرده‌اند. به شرکت‌های بیمه دو طرف خبر داده‌اند که بازرس خود را بفرستند. بازرسان بیمه ماشین را بازرسی کرده‌اند. به پلیس مشخصات ماشین، و تاریخ تصادف را اعلام کرده‌اند. ماشین را برای صاف‌کاری به تعمیر‌گاه دیگری که متعلق به هوندا نبوده فرستاده‌اند. بعد از پس‌گرفتن آن،‌ سپر جدید را نصب کرده‌اند و در نهایت به ما تلفن زده‌اند که بیاید ماشین را تحویل بگیرید.

Bijan Najafi گفت...

در مورد قیمت بیمه در سوییس آرش فرامش کرده به تخفیف بیمه بخاطر سابقه عدم تصادف اشاره کند. در این جار اگر سابقه رانندگی با بیش از 5 سال داشته باشید از تخفیفی بین 30 تا 50 در صد برخوردار خواهید بود. من فکر می کنم قیمت اشاره شده توسط آرش با این تخفیف می باشد!