۱۳۸۳/۰۳/۱۱

برنامه‌ی چندم؟

آقا یکی که سرش توی حساب است به ما بگوید تو این مملکت چه خبر است؟



محمد كردبچه - طراح بودجه سالانه كل كشور:

ايرادهايى كه به برنامه چهارم توسعه وارد شده است (از سوى افراد و گروه هاى مختلف) و همچنين نظرات شوراى نگهبان درخصوص لايحه برنامه چهارم توسعه (۱۱۲ مورد) درخصوص دو ماده از اهميت بيشترى برخوردار است. اين دو ماده مواد ۳ و ۳۸ برنامه چهارم هستند. در اين يادداشت به ويژگى هاى هر يك از اين دو ماده به طور اختصار اشاره مى شود:

الف _ ماده ۳

۱ _ هدف اصلى از درج اين ماده در لايحه برنامه چهارم توسعه شفاف كردن رابطه شركت ملى نفت و دولت درخصوص منابع حاصل از نفت خام است. در شرايط حاضر فقط عوايد حاصل از حدود ۵۴ درصد از نفت خام توليد شده در كشور در گردش مالى خزانه دولت وارد مى شود و عمليات مربوط به صادرات فرآورده هاى نفتى (حدود سالانه ۵/۲ ميليارد) و ساير امور مربوط به مصرف داخلى فرآورده هاى نفتى انعكاسى در خزانه و بودجه دولت ندارد...
[ + ]


۱ نظر:

Farshad F گفت...

قاعدتا آقا مهراداد جواب را از بنده بی تقصیر می خواهد: واقعیت این است که بودجه دولت یک کلاف درهم است که سر در آوردن از آن فقط کار همین آقای نویسنده مقاله است. ایشان یکی از قدیمی ترین کارشناسان سازمان است که هنوز که هنوز است در عصر کامپیوتر سازمان برنامه شدیدا به تجربه شخصی او وابسته است و با توجه به آنکه در 15 سال اخیر سازمان بیش از 5 - 6 تا رییس داشته بودجه نویس تنها همین باباست و حرف بی حساب هم نمی زند.
اما در مورد اینکه چرا همه پول نفت توی بودجه نیست اگه اشتباه نکنم از آنجا که بودجه شرکتهای دولتی از بودجه دولت جداست و تنها سر جمع آن در بودجه دولت می آید این اتفاق افتاده اما این ادعا که توی خرانه هم ردی از آن نیست خیلی عجیب است این دیگه احتمالا از بندبازیهای بانک مرکزی است.
خلاصه این قصه سر دراز دارد. اگه خدا بخواهد چند موردی از تجارب و شنیده های عجیب و غریبم از سازمان برنامه را در آینده براتون می نویسم.