۱۳۸۳/۰۳/۰۶

Lord of the rings

حالا که بحث فیلم و جلوه‌های ویژه داغ است به دوستان پیشنهاد می‌کنم که سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را حتماً ببینند. البته هر سه فیلم در فهرست IMDB در ردیف ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما هستند که دلیل اصلی آن است که کتابهایی که فیلم‌ها داستان آنها را بازگو می‌کنند خود برترین کتابهای ادبیات فانتزی تاریخ هستند. بحث در مورد داستان و تاثیر جهانی آن بر ادبیات فانتزی بماند برای فرصت دیگری. اینجا مایلم کمی در مورد جلوه‌های ویژه بکار رفته در این فیلم صحبت کنم. شاید عظیم‌ترین پروژه جلوه‌های ویژه‌ای که در تاریخ سینما وجود داشته صحنه جنگ بین لشکر ۱۲۰.۰۰۰ نفری اُرک‌ها و لشکر ۸.۰۰۰ نفری روهان در قسمت سوم ارباب حلقه‌ها باشد. چرا این صحنه تا این حد منحصر به فرد است؟ اگر فیلم را دیده باشید حتما تعجب می‌کنید که چرا این صحنه آنقدر خاص است. آخر صحنه‌های جنگهای عظیم تا به حال در فیلم‌های زیادی ساخته شده‌اند. تفاوت اصلی در این مورد در آن است که تمامی این صحنه یک شبیه‌سازی کامپیوتری بزرگ است. تک تک سربازان در این جا یک موجود کامپیوتری مستقل با AI ساده هستند و بنا به اراده خود و با توجه به فیزیک اطراف خود حرکت می‌کنند، می‌جنگند، در اثر برخورد پرتاب می‌شوند و ... کسانی که با گرافیک کامپیوتری آشنا هستند می‌دانند که کارهای مشابه در فیلم‌های دیگر همیشه به کمک اسکریپت انجام می‌شود یعنی به عنوان مثال، موقع حرکت لشکر اگر دقت کنیم تمامی سربازان به یکی از چند روش محدود راه رفتن حرکت می‌کنند و اینطور نیست که هر کدام مستقل و بنا به میل خود حرکاتی انجام دهند. این صحنه چنان عالی ساخته شده که این پیچیدگی‌ها به هیج عنوان به چشم نمی‌آیند.
در زمان خود از نظر تعداد پردازنده کلاستری که برای محاسبات استفاده شده بود با ۳.۳۰۰ پردازنده سومین ابرکامپیوتر دنیا بود! در مجموع در ساخت فیلم اول ۴۰۰ صحنه، در فیلم دوم ۹۰۰ صحنه و در فیلم سوم ۱.۵۰۰ صحنه دارای جلوه‌های ویژه کامپیوتری هستند. در مجموع ۵۰۰ترابایت داده در ۲۲۰ میلیون فایل برای ساخت این سه‌گانه استفاده شده.
ولی همانطور که در ابتدا گفتم زیبایی این فیلم نه به دلیل جلوه‌های ویژه اعجاب‌انگیزش بلکه بیشتر به دلیل داستان قوی آن است.

هیچ نظری موجود نیست: