۱۳۸۳/۰۳/۰۵

MATRIX




چند روز پيش یک بار دیگر فیلم Matrix را دیدم.
واقعاً محشر است. گذشته از نکات تکنيکي مثل فيلم‌برداري و بار فلسفي‌-عرفاني‌اي که فيلم‌نامه دارد بعضي از ديالوگ‌ها واقعاً مسحورکننده است، بخصوص وقتي با آن لحن خاص مورفيوس بيان مي‌شوند. چند جمله از فيلم را که در ذهنم مانده مي‌نويسم. البته اگر فيلم را نديده‌باشيد احتمالاً خواهيد گفت: چه بي‌مزه!



No one can be told what Matrix is.

Welcome to the real world.

You can't be dead, because I love you.


۲۰ نظر:

Arash Salarian گفت...

اگر از این فیلم خوشت آمده به شدت توصیه می‌کنم که قسمتهای دوم و سومش را نگاه «نکن»! من هم از این فیلم خیلی خوشم می‌آمد ولی بعد از اینکه دو قسمت بعدی را دیدم نظرم کاملا عوض شد و حالا مجبورم جزو بی‌سروته‌ترین فیلم‌ها رده‌بندیش کنم! همان بهتر که فقط قسمت اول را ببینی و لذت ببری.

mehrdad گفت...

برعکس آرش من می‌گويم اگر از «ماتريس ۱» خوشت آمده، اصلا سراغ ۲و۳ اش نروی که خیلی چرند اند و لذت دیدن همان اولی را هم از بین می‌برند. هیچ چیز جدیدی ندارند جز این که سازندگانشان فقط می‌خواسته‌اند پوز خودشان و رقیبانشان را بزنند در پول خرج فیلم کردن و ساختن صحنه‌های اکشن. اتفاقا در همین کار هم کم می‌آورند. به نظرم فکر کرده‌اند فیلم سازی یعنی جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری.

mehrdad گفت...

آمدم بنویسم «مثل آرش» نوشتم «برعکس آرش». این روحیه‌ی مخالف‌خوانی کار دستم داده، هر جمله را با ناخود آگاه با مخالفت شروع می‌کنم. گیجی است دیگر. در ضمن به شدت توصیه می‌شود Kill Bll را ببینید.

Aziz گفت...

اگه به هر دليلي روزي خواستي از فيلم ماتريكس بدت بياد يه زنگ بزن به صداو سيما بگو برنامه‌اي كه در اون فيم رو نقد كرده بودن و همه‌اش رو به صهيونيست‌ها ربط داده بودند دوباره پخش كنند.
بر عكس مهرداد! من توصيه مي‌كنم فيلم Kill Bill رو نگاه نكني
من كه غير از تقديس خشونت در اين فيلم چيزي نديدم. حيف يك DVD كه حرومش كردم.
اگه يه فيم اشك درآور باحال مي‌خواي برو The Green Mile رو نگاه كن
اگه يك فيم بامزه مي‌خواي ببيني Maverick با بازي جودي فاستر و مل گيبسون رو بعد از تماشاي Dr Stranglelove تماشا كن.

Farshad F گفت...

فیلم یعنی قیصر. یعنی چه شما این قدر غربزده شدین.

ناشناس گفت...

Matrix is one of the most garbage movies in the cinema history.
Arash, Toronto

mehrdad گفت...

عزیز جان،
«تقدیس خشونت» را از کجا آوردی؟ بیانیه سیاسی که نیست فیلم است. kill-Bill فیلمی است که هیچ ادعای فیلسوفانه‌ای ندارد و هیچ چیز عمیقی هم پشتش نیست جز سینما. سرگرمی است، ولی همین یک چیز را درست و استادانه برگزار می‌کند نه سر دستی و الکی.
ببینم به نظرت از «تام و جری» خشن‌تر داریم میان کارتون‌هایی که برای بچه‌ها می‌سازند؟ ولی همه می‌بینند و لذت می‌برند.
شده است تا حالا به کسی که از شاه‌نامه تعریف می‌کند بگویی برو شعرهای صایب تبریزی را بخوان به‌تر است؟
اما حالا که صحبت از فیلم با حال شد، یک مجموعه فیلم دارد کیشلوفسکی به اسم Decalogue یا «ده فرمان» . ۱۰ فیلم یک ساعتی است. اگر تا حالا ندیده‌ایدحتما گید بیاورید و ببینید. به خصوص قسمت ۵ و ۶ (یا ۴و ۵ درست یادم نیست) یکی‌اش درباره ی کشتن است و دیگری دوست داشتن. معرکه است.

ناشناس گفت...

۱- از دوستان عزيز آرش و مهرداد تشکر مي‌کنم، چون من هنوز قسمت‌هاي دوم و سوم اين فيلم رو نديدم.
۲- عزيز جان اگه فيلم Kill Bill رو داري
يه e-mail بزن شماره تلفنت رو بده، بد نيست يک مذاکره‌ي خصوصي در اين خصوص داشته باشيم.
۳- فرشاد، از لينکي که براي مارمولک داده بودي حسن استفاده را برديم و کلي مسرت‌بخش(!) شديم. راستي براي قيصر لينکي سراغ نداري عزيز برادر؟
۴- من فکر مي‌کنم اگه آدم از چيزي بدش بياد کلمات ملايم‌تري از garbage
هم پيدا ميشه، آخه garbage ؟.... بابا دمت گرم ديگه!

ناشناس گفت...

نظرت راجع به کلمه Rubbish به جای Garbage چیه؟

کیوان گفت...

نمي‌دونم چرا تو اين چند ساعت نمي‌تونستم کامنت‌ها رو ببينم. خوشتختانه بعد از کامنت نهم که احتمالاً مال آرش عفيفي بايد باشه اين مشکل حل شد. اگرچه از کلمه‌ي جديدش خوشم نيومد ولي به هر حال باعث شد که مشکلي که من با ديدن کامنت‌ها داشتم برطرف بشه. به قول معروف
عدو شود سبب خير ار خدا خواهد
ضمناً کامنت هشتم مال من بود/کيوان

Aziz گفت...

مهرداد جون شايد هم مشكل از من باشه كه از هنر براي هنر زياد سر در نميارم!
به هر حال از نظر من اين فيلم ساخته شده تا خشونت نشون بده. من فيلم قاتلين بالفطره رو عليرغم خشونت موجود در اون يه شاهكار مي‌دونم، ولي براي خشونت اين فيلم توجيهي نديدم جز همون نفس نشون دادن خشونت لذا عنوان "تقديس خشونت" براش بيجا هم نيست.
كيوان هم كه انگار نمي‌خواد به توصيه من عمل كنه پس جاي نگراني نيست!

Aziz گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
mehrdad گفت...

عزیز جان،
حتما می‌دانی که نویسنده‌‌ی داستان «قاتلین بالفطره» کویینتین تارانتینو است که همان سازنده‌ی «بیل را بکش» باشد. درباره‌ی «هنر برای هنر» هم شاید سر فرصت یک چیزی نوشتم.
-- مهرداد

Aziz گفت...

مهرداد جان،
قصد بنده از توصيه عدم ديدن فيلم Kill Bill به هيچ عنوان توهين به آقاي کویینتین تارانتینو و طرافداران سينه چاك ايشان نبود.
قياس مع‌الفارق جنابعالي درباره شاهنامه و صائب تبريزي هم وارد نيست چرا كه من نظر خودم را درباره فيم گفتم. فيلم‌هاي بعدي را هم نه به عنوان جايگزين اين فيلم بلكه به عنوان پيشنهاد عنوان كردم. به هر حال اگر كسي از مشاهده صحنه‌‌هاي ناب خشونت به صورت هنري لذت مي‌برد هر چه سريعتر بايد اين فيلم را ببيند.
از نظر من تقديس خشونت در اين فيلم بي شباهت به وجد و تحسين ايده ماشين روز قيامت توسط آن دانشمنده آلماني فيلم Dr. Strangelove نيست.

Arash Salarian گفت...

حالا که بحث داغ است با اجازه من هم پابرهنه بپرم وسط! راستش من هنوز Kill Bill را ندیده‌ام اما داشتم فکر می‌کردم که واقعاً یک فیلم مگر تا چه حد می‌تواند تاثیرگذار باشد که اینقدر نگران خشونت‌آمیز بودن یا نبودنش باشیم؟ راستش فیلمهای خیلی خشن زیاد دیده‌ام ولی به سختی می‌توانم حتی نامشان را به یاد بیاورم چه رسد به داستانشان. اگر فیلمی واقعا حرفی برای گفتن نداشته باشد، به همان سرعتی که دیده می‌شود، فراموش می‌شود. باروم این است که اگر فیلم داستانی قابل توجه داشته باشد، فارق از شیوه بیانش، پیام داستان را برای سالها در ذهن بیننده باقی خواهد گذاشت. به نظر من مهم نیست که Kill Bill چگونه می‌گوید، اگر حرفی داشته باشد ۱۰ سال دیگر تنها آنرا به یاد می‌آرویم و اگر نه، فراموش به کلی می‌شود. اگر تمامی داستان Matrix را فراموش کنم، همیشه سوال مورفی را یادم می‌ماند که "What is real" . از فهرست شیندلر قهرمانی آدمهای معمولی و حماقت نامتناهی بشر را به یاد خواهم آورد، از A beautiful mind توانایی و زیبایی ذهن و از ارباب حلقه‌ها تخیل را.

Aziz گفت...

كيوان جان،
اگر جنابعالي دوباره فيلم ماتريكس را نگاه نمي‌كردي و يا حداقل آن را عنوان نمي‌كردي، شايد اينقدر بحث پيش نمي‌آمد
توصيه مي‌شود كه با توجه به استقبال يا عدم استقبال بازديدكنندگان از چنين بحثي، كيوان يكي از موارد زير را انتخاب كرده و انجام بدهد يا انجام ندهد(بعضي انجام دادني و بعضي انجام ندادني هستند)

يك فيلم را انتخاب نكند، نگاه نكند، به بقيه نگويد
يك فيلم را انتخاب نكند، نگاه نكند، به بقيه بگويد.
يك فيلم انتخاب كند، نگاه نكند، به بقيه نگويد
يك فيلم انتخاب كند، نگاه نكند، به بقيه بگويد
يك فيلم انتخاب كند، نگاه كند، به بقيه نگويد
يك فيلم انتخاب كند، نگاه كند، به بقيه بگويد.

پيشاپيش بي‌مزگي مطلب فوق توسط خودم تصديق مي‌شود.

کیوان گفت...

۱- يک ديوانه سنگي درون چاه مي‌اندازد، صد عاقل را سر کار مي‌گذارد.
۲- در مثل مناقشه نيست البته.
۳-آقا من قول ميدم اگه دوباره فيلم Matrix رو ديدم به کسي نگم.
۴- بکوش تا عظمت در نگاه تو باشد نه در آن‌چه بدان مي‌نگري (مولانا آندره ژيد).
۵- فيلم «بيل را بکش» را نديده‌ام، اما مي‌دانم که صحنه‌هاي رزمي زياد دارد. من هنر‌هاي رزمي را خيلي دوست دارم و تا حدي آن‌ها را مي‌ستايم. خودم هم در حال حاضر مشغول آموختن کاراته هستم ( سبک کيوکوشين).
۶- عزيز جان بالاخره تلفنت رو مي‌دي يا نه؟
۷- به قول فرشاد ۷ شگون داره.
۸- ببخشيد گفتم هفت، يادم افتاد فيلم هفت (SE7EN) هم معرکه است. ولي شما را به خدا دوباره بحث را شروع نکنيد.

mehrdad گفت...

۱. کيوان جان اصلا اين‌جا راه انداخته‌ایم که از این بحث‌های الکی و آبکی بکنیم دیگر.

۲. بابا من با کسی دعوا ندارم که. دیدم کیوان از فیلمی خوشش آمده، گفتم دو تای بعدی را نبین که چرند اند چون به نظرم همان ایده‌های ناب فیلم اول را با نابلدی و حادثه‌ پردازی بی‌منطق به گند کشیده اند. بعد هم می‌خواستم مثال بزنم از فیلمی خوش‌ساخت، که هدفش فقط سرگرمی است نه فروختن اکشن در لباس حرف‌های صد من یک قاز شبه فلسفی ، گفتم «بیل را بکش» را ببینید. وگرنه طرف‌دار سینه‌چاک هیچ کس نیستم.

۳. آن مثال شاه‌نامه و صائب تبريزی را هم زدم که بگویم هر کدام را باید با منطق خودش خواند. نمی‌شود شاه‌نامه را باز کرد و گفت چرا رستم عوض این که برای پسرش زن بگیرد، چاقو را تا دسته فرو کرد تو شکمش. (کجایی تهمینه که سهرابتو کشتند. این را گفتم که یک حالی هم به فرشاد داده باشم. ) فیلم هم همین طور است. در همان ۱۰-۱۵ دقیقه‌ی اول باید تکلیفت را روشن کند که قرار است چه ببینی و در کدام دستگاه منطقی. اگر این منطق را به تو خوب نشان داد و تا آخر هم به آن وفادار ماند، می‌شود گفت ارزش بحث کردن دارد و آن وقت می‌رسیم به این که آیا به سلیقه‌ی منِ مخاطبِ نوعی می‌خورد یا نه؟

۴. «بیل را بکش» بیشتر خشونت را «کاریکاتوریزه» می‌کند تا تقدیس. کاری که مثلا در «تام و جری» هم در سطحی دیگر انجام می‌شود.

۵. حوصله‌ی حرف سیاسی زدن ندارم و گرنه فیلمی را می‌گفتم ببینی که معنای لدت بردن از خشونت را بفهمی و ببینی که این آدمیزاد ۶۰-۷۰ کیلویی تا چه حد می‌تواند در شقاوت پیش برود.

۶. آقا انگار خیلی جدی حرف زدم. هر چی زور می‌زنم یک مزه‌ای بپرانم نمی‌شود. پس خودتان یک جک تعریف کنید و بخندید.
۷. باید بروم ترمینال دنبال MBZ . پس فعلا خدا حافظ.

Arash Salarian گفت...

به! خوب مهرداد جان این بند هفتم را اول می‌گفتی تا ما هم بفهمیم دردت چیه! پس تمام این بحث فیلم و داستان و این چیزا مزه بوده!‌ من هم اگر چنان مهمان عظیمی بهم وارد می‌شد مثل تو تمام حس طنز و خوش‌مزگیم از بین می‌رفت و عرق سرد به پیشونیم می‌نشست :))
راستی به MBZ خیلی سلام برسون. یه جایی دستشو همون طرفا بند کن تا به جای تلف کردن عمرش در تعهد خدمت، یه کاری کنه که نتیجه‌اش برای همه بشریت مفید باشه. حیف این کله است به خدا...

Aziz گفت...

كيوان جون،
حيف كه ديگه نمي‌خوام اين بحث رو ادمه بدم!