۱۳۸۳/۰۳/۲۴

خشونت

بالاخره DVD فیلم KILL Bill را خریدم و دیشب با مرجان نشستیم و‌ آنرا تماشا کردیم. راستش به نظر من کار کارگردان در این فیلم بسیار استادانه بود. از رنگ، نبود رنگ، موسیقی، سکوت،‌ صدای سوت خیلی عالی و به موقع استفاده کرده بود. ایده استفاده از انیمیشن برای صحنه‌هایی از فیلم که داستان کودکی یکی از شخصیت‌ها را بازگو می‌کرد بسیار جالب بود و جلوه خاصی به فیلم داده بود. در مجموع می‌توانم ادعا کنم که از نظر ساختاری یکی از قوی‌ترین فیلم‌هایی بود که تا به حال دیده‌ام. بعد از ۱۰۷ دقیقه تماشای فیلم، بیننده به سختی ‌باور می‌کند که فیلم تمام شده و نزدیک دو ساعت طول کشیده. چنان در فیلم غرق شده بودم که حس زمان را از دست داده بودم...
در مورد خشونت؛ راستش فکر می‌کنم دوستان کمی اغراق کرده بودند. به نظر من این فیلم آن چنان هم خشن نبود. درست است که صحنه‌های فراوانی پر از کشته شدن و پاشیدن خون و ... در این فیلم وجود دارد ولی داستان به گونه‌ای است که بیننده چندان تحت تاثیر خشونت قرار نمی‌گیرید. برای آنکه بهتر متوجه منظورم شوید شما را به اثر معروف استنلی کوبریک، A Clockwork Orange دعوت می‌کنم. من تا به حال فیلمی تا به آن اندازه خشن ندیده‌ام. بار اول در یک ساعت اول فیلم حالم چنان بد شد که مجبور شدم آنرا قطع کنم و تا مدتها آنرا کنار گذاشتم و ادامه داستان را ندیدم. کوبریک در آن با وجود آنکه مانند Kill Bill صحنه‌های بریده‌شدن دست و پا نشان نمی‌دهد، ولی استادانه کاری می‌کند که بیننده عمق و احساس اعمال خشونت‌بار الکس را حس کند. در یک فیلم ممکن است شما کسی را ببینید که به دندان‌پزشک رفته و دندانش را پر می‌کند. این را مقایسه کنید با وقتی که خود به دندان‌پزشک می‌رود و لحظه‌هایی که دندان‌پزشک دندانتان را پر می‌کند را به یاد بیاورید. حال فیلمی را تصور کنید که جز به جز،‌ حس آنکه دندانتان را بدون بی‌حسی پر کنند بدهد.

۶ نظر:

Aziz گفت...

آرش جان،
فكر نكن مي‌خوام اون بحث رو ادامه بدم!
فقط مي‌خواستم بگم اگه مثل من كارگردان مورد علاقه‌ات كوبريكه فيلم Stanley Kubrick: A Life in Pictures (2001) رو حتما تماشا كن.

Arash Salarian گفت...

چشم! از حسن اتفاق آن فیلم را دارم ولی هنوز تماشایش نکرده‌ام. تو هم اگر بتوانی DVD فیلم فهرست شیندلر را پیدا کنی، حتما بعد از تماشای خود فیلم، به قسمت‌های اضافی آن مانند صحنه‌ای که تعدادی از بازیگران دست پیرمردها و پیرزنانی را که نقششان را بازی‌کرده‌اند را گرفته و همه بر سر مزار شیندلر حاضر می‌شوند را ببین. بسیار تکان دهنده و تاثیرگذار است.
با این حال من سر حرفم هستم که خشونت Kill Bill در برابر A clockwork orange بازیچه است!

Aziz گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
Aziz گفت...

متاسفانه اون فيلم رو يه شير پاك خورده‌اي پيش از اونكه خودم اونو تماشا كنم ازم امانت گرفت و ديگه پس نداد.
بحث من در مورد آن فيلم كذايي ميزان خشونت اون نبود. بلكه همونطور كه قبلا گفتم اون فيلم ساخته شده كه خشونت نشون بده.
آيا به نظر تو فيلم پرتقال كوكي (Cloclwork Orange) هم با نيت نمايش خشونت ساخته شده؟

Farshad F گفت...

عزیز منظورت از اون شیر پاک خورده که من نیستم؟ چون من فیلمت را بهت پس دادم.

Aziz گفت...

فرشاد جون اينجا همه شير پاك مي‌خورن، تو چرا به خودت گرفتي؟
راستي پاك يادت نره!