۱۳۸۷/۰۳/۲۱

به کجا چنین شتابان

تعطیلات نیمه خرداد -که کم از نوروز نیست- فرصتی بود تا بعداز سالها دوباره به منطقه ترکمن نشین شمال شرق بروم.
آنچه از آنجا به خاطر داشتم مردان پا به سن گذاشته با ریش انبوه و لباس سنتی و زنانی با لباسی بسیار زیبا و رنگین بود.
اما آنچه دیدم کمتر لباس سنتی و بیشتر مردان جوانی با ریش بسیار انبوه تر از پیرمردان بدون سبیل با لباس سراپا سفید همچون لباسهای اعراب و زنانی که لباس ترکمانی بر تن داشتند ولی چهره خود را با پارچه ای پوشانده بودند ،بود . آن هم نه کم که بسیار.
چهره هایشان آنچنان عبوس بود که هرگز تصور هم صحبتی با ایشان را هم نمی شد کرد ولی اهالی محل می گفتند گروهی از وهابیون سنی هستند که اعتقادات به شدت ضد شیعی دارند و از عربستان -و شاید طالبان - کمک مالی و عقیدتی میگیرند.
قبلا هم مشابه اینان را در کردستان دیده بودم و شنیده ام تعداد آنان در کردستان و کلا مناطق سنی نشین رو به افزایش است.

۴ نظر:

Reza Yousefi گفت...

رسيدن بخير. حداقل دستت درد نكنه كه قفل سكوت 21 روزه را شكستي. ترسيدم نكند سوال 31 ارديبهشت كيوان درد سر ساز شده باشد!

Unknown گفت...

من پارسال در کردستان و در مناطق روستايي آنجا بودم و غير از مهمان نوازی ولباسهای شاد زنان چيزی نديدم .البته کردستان مرکز دو فرقه معروف دراويش قادري و نقشبندي است و لی ربطی به وهابيون ندارند و با اينکه سنی هستند حضرت علی رابه عنوان يک عارف بزرگ قبول دارند. در روستای هجيج من در خانقاه قادری ها خوابیدم صاحب اونجا با علم به اينکه همه ما شيعه هستيم فقط مهمانداری کرد. درضمن به راحتی میشد وسط پارک درياچه زريوار(مثل اينه که وسط پارک ملت باشی) کردی رقصيد(زن ومرد) .

Unknown گفت...

راستی اين را بگويم که به هر حال در اين مناطق بايد عرف منطقه رارعايت کرد و به نظرمن لزوما ربطی به مذهب ندارد که متاسفانه در بسياری موارد توسط مردم بخصوص با عرض معذرت نسل جديد رعايت نمی شود وفقط باعث عکس العمل مردم محلی و بخصوص ضربه به صنعت گردشگری می شود .مثلا در همين خانقاه يکی از همراهان ما با تاپ وشلوار کوتاه آمد وسط حياط خانقاه !! نمی دانم چرا فهميدن اين مساله که نبايد باورهاو بخصوص عرف مردم يک روستا اينجوری دهن کجی کنيم کار مشکلی است
و فهميدن اينکه برای عوض کردن اعتقادات مردم حتی اگر حق با ما باشد اينجوری عمل نمی کنند

Afshin گفت...

من خودم آنها را در مریوان دیدم.
در سایت روز هم قبلا یک مصاحبه با یک روزنامه نگار کرد خواندم که از افزایش آنها گفته بود. سعی کردم آن مصاحبه را پیدا کنم ولی خب سایت روز فیـل+تــر است، و پیدا کردن یک مقاله در این حالت مشکل.