۱۳۸۷/۰۶/۱۱

لامپ

نمی‌دانم که تا چه اندازه به لامپ خلاء و مدارهای قدرت لامپی علاقه دارید. لامپ خلاء برای من یک نوستالژی است که حال و هوای دوران نوجوانی را،‌ وقتی دوازده - سیزده ساله بودم و عاشق الکترونیک و مدارهای فرستنده/گیرنده رادیویی ،‌ برایم زنده می‌کند. یاد آن دوران به خیر. چقدر از آن پاساژ خیابان چهارباغ قطعه خریدم، چقدر فرش و پرده و لوازم خانه را با اسید مدارچاپی از بین بردم،‌ چقدر رادیو و لوازم الکترونیکی داغان و خراب را باز کردم تا قطعات درونشان را «بازیافت» کنم و چقدر کتاب و مجله الکترونیکی در اتاقم تلمبار کردم. این فیلم صامت ۱۷ دقیقه‌ای، برای ساعاتی مرا به ۲۵ سال قبل و رویاهای نوجوانی برگرداند.




کسی که لامپ را در این فیلم می‌ساز، کلود پایار از رادیو آماتورهای قدیمی فرانسه است. در سایتش تاریخچه بسیار مفصلی از لامپ‌های خلاء، مدارهای لامپی و روش ساخت آنها دارد. زبان سایت فرانسه است.

پی نوشت: کلود در این فیلم یک لامپ triode می‌سازد. triode اولین عنصر فعالی بود که به کمک آن ساختن آمپلی‌فایر ممکن شد. لامپ‌های خلاء هنوز هم کاملا بازنشسته نشده‌اند. به طور مثال مدار قدرت اکثر فرستنده‌های رادیویی با توان بالا (دها و گاه صدها کیلووات) لامپی است. اگر علاقمند به مطالعه بیشتر هستید، می‌توان به این مقدمه خوب درباره مدارهای لامپی نگاهی کنید.

۲ نظر:

hooman گفت...

بنده وبلاگی دارم در مورد لامپ ها .این قطعات با ارزش در hifi حرف اول را می زنند .اکنون یکی از کلیکسیون های لامپ صوتی را من ودوستم داریم .به انجمن .aet.ir سری بزنید ویا کلمات لامپ را سرچ کنید نوشته های بنده به فارسی را می بینید .

hooman گفت...

وبلاگ من (که البته اجازه نمی دهند بروز شه )iranaudiotube.blogfa.com
من در سایت hifi.ir هم مطلب لامپی را می نویسم .در خارج از کشور این یک مد جدید است .