۱۳۸۸/۰۵/۰۳

بردگی

با همه اعصار همراه شده ام. از کرانه های گنگ تا سواحل فرات، از دهانه رود نیل تا دشت های آشور، از میدان های آتن تا کلیساهای روم، از زاغه های قسطنطنیه تا قصرهای اسکندریه ... با وجود این، بردگی را با روند جهلی پرابهت و مجلل بر همه آنها چیره دیدم. مردمانی را دیدم که جوانان و دوشیزگان خود را در پای بت که خدایش می نامیدند قربانی می کنند، برپای این بت شراب و گلاب می ریزند، او را ملکه می نامند، در مقابل شمایلش کندر می سوزانند، او را پیامبر خطاب می کنند، در مقابلش زانو می زنند و به ستایشش می پردازند، او را قانون تلقی می کنند، برایش می جنگند و می میرند، آن را وطن پرستی محسوب می کنند، به اراده او تسلیم می شوند، او را سایه خدا بر زمین می خوانند، به خاطرش خانه ها و بناها را ویران و با خاک یکسان می کنند، برادرش نام می نهند، به هوای او خصومت می ورزند و می دزدند، خوشبختی و سعادتش می نامند، برایش دست به خون می آلایند و مساواتش قلمداد می کنند. این بت، نام های گوناگون دارد اما در حقیقت یکی بیش نیست. این بت، جلوه های گوناگون دارد اما از یک عنصر ساخته شده است. در واقع بیماری مزمنی است که توسط هر نسل برای نسل آینده به ارث گذاشته می شود.
به من می گویند: "اگر برده ای را خفته دیدی بیدارش نکن مبادا مشغول دیدن خواب آزادی باشد." و من به آنها می گویم: "اگر برده ای را خفته دیدید بیدارش کنید و آزادی را برایش توصیف کنید."

۲ نظر:

Fatemeh Esmaeeli گفت...

يادمه وقتي بچه بودم كتاب داستان حضرت ابراهيم را كه مي خواندم تو عالم بچگي با خودم مي گفتم چرا مردم آن موقع بت مي پرستيدند چقدرنادان بودند خوب معلومه كه سنگ وچوب نمي توانه خدا باشه وانسان را بيافرينه وهميشه برام سوال بود كه چطور ممكنه چيزي را كه با دست خودت درست كردي بپرستي وآن را خدا بداني اما حالا واقعا معني آن داستان را مي فهمم جهالت بشر حد نداره وبينهايته وهرزمان يكجور خودش را نشان ميده اگرزماني از سنگ وچوب بت درست مي كردند و مي پرستيدند حالا از آدمها بت درست مي كنند ومي پرستند

Hamid Tajgardoon گفت...

ما ایرانیان ملت غریبی هستیم،گرچه در طول تاریخ جزء معدود مللی بودیم که هرگز بت نپرستیدیم و همواره یکتا پرست بودیم, اما قوم افرط و تفریط بوده ایم ,زمانی در آیین یکتا پرستی زرتشت, آتش مقدس بوده, اما عده ای این تقدیس را به حدی بالا بردند که گویی آتش را می پرستند (این عده بنام مجوس معروف شدند),زمانی که اسلام به ایران آمد بازهم قوم افراط علی(ع)را در حد پرستش بالا برد(این عده بنام های مختلفی چون درویش,علی اللهی و.. معروف شدند)درروزگار ما هم در عصری که انسان فضا را تسخیر کرده بود ,در کشوری که ادعا می شد به دروازه های تمدن رسیده, عده ای عکس فردی را در ماه می دیدند و موی محاسنش را در قرآن ها پیدا می کردند باز هم افراط... البته همیشه در مقابل افراط ,تفریط هم هست ...شاید بتوان گفت ماایرانیان بت ساز های قهاری هستیم اما اگر کارد به استخوان برسد بت شکن ترین قوم دنیا هستیم.