۱۳۸۵/۱۱/۰۳

احتمال

برای دوستان علاقه مند به بحث احتمال یک سوال دارم.
در تهران دو میلیون خودرو وجود دارد. روزانه -به جز ایام تعطیل-50 خودرو پارک شده مورد صدمه ناشی از تصادف سایر خودرو ها قرار میگیرد. که البته تقریبا تمام خودرو های مقصر هم فرار میکنند.
با توجه به اینکه در ایران دو ماه از سال به طور کامل تعطیل است ؛ حساب کنید احتمال اینکه یک خودرو پارک شده در زمانی کمتر از شش ماه دو مرتبه تصادف کند.
پی نوشت:
1- صاحب خودرو مذکور منم.
2- هم محل کارم و هم محل سکونتم پارکینگ دارد و من به ندرت کنار خیابان پارک میکنم.
3- این یکی از شش بد شانسی اخیر من است.

۲ نظر:

کیوان گفت...

افشین جان، به نظر می‌رسد که در صورت ِ سؤال تلویحاً منظورت این بوده که توزیع ِ احتمال یک‌نواخت است. در حالی که لزوماً این طور نیست. از نوشته‌های ِ قبلی‌ات می‌توان استنباط کرد که تو بیش از حد ِ معمول بد شانس هستی ( حتی بیش‌تر از من: فکر کنم تا به حال فقط چهار بار با ماشین ِ خودم به تهران رفته‌ام. در بار ِ اول دچار ِ یکی از همین تصادف‌های‌ ِ در حال ِ پارک شدم.) بنابراین ممکن است اشکال واقعاً از خودت باشد که این‌قدر اتفاق‌های ِ غیر‌ِمعمول برایت می‌افتد. سعی کن زود‌تر خودت را اصلاح کنی
:-)

Aziz گفت...

عباس جان
زانتيا بخر
چون روي سه چرخ هم مي‌ايسته!!!