۱۳۸۶/۰۷/۳۰

احتمال جنگ

خبرگزاري انتخاب : مجید روشن زاده ؛ هفته نامه آلمانی اشپیگل در شماره امروز دوشنبه30 مهرماه- 22 اکتبر، گزارش می دهد که محافظه کاران آمریکا به سرکردگی دیک چینی، معاون اول جورج بوش، نیروی خود را برای اجرای طرح حمله به ایران متمرکز کرده اند.
اشپیگل می نویسد: دیک چینی، این عالیجناب خاکستری که به طراحی برنامه های ریز و مخفی شهرت دارد، فردی است که دوستان و دشمنانش روی این نظر متفق الرای اند که وی توانایی دست زدن به هر عملی را دارد .
... اگر چه جورج بوش تاکنون اطمینان داده که تلاش دارد، مناقشه اتمی ایران را از راه دیپلماتیک و با توسل به فشار بین المللی حل کند، اما نوع سازماندهی فشار بیانگر آن است که آمریکا در حال تدارک و مهیا ساختن مقدمات جنگ می باشد....
...در پنتاگون به دستور دیک چینی طرحی دقیق برای حمله به ایران تدوین شده است. این طرح جدید بر خلاف طرح های قبلی به جای حمله وسیع بر علیه تاسیسات گسترده اتمی ایران روی عملیات موضعی و هدفمند بر علیه پایگاه های سپاه متمرکز است.
...این طرح توسط تفکر سازان محافظه کار و مشاورینی که این عملیات را آخرین شانس خود برای تحقق اهداف شان می بینند حمایت و تبلیغ می شود. بدلیل عدم موفقیت جورج بوش در عراق فشار از طرف این راست گرایان افزوده شده و سعی در قبولاندن به رییس جمهوری دارند، که وی اهداف بزرگ خود را فراموش کرده و جرات اجرای دکترین خود، یعنی دکترین حمله پیشگیرانه[پیشدستانه] را ندارد.
...در این رابطه مک کین، یکی از کاندیداهای جمهوری خواه، به صراحت اعلام کرد که "عملیات نظامی شاید به واقعیت نزدیک تر از آنی است که ما در حال حاضر در باره اش بحث و گفت وگو می کنیم".
باوجود همه اینها اکثر کارشناسان واشنگتن نسبت به حمله به ایران هشدار می دهند و معتقدند که در صورت حمله، ایران بلافاصله پاسخ خواهد داد. سیک بطور مثال می گوید که این خیال واهی خواهد بود که عملیات موضعی و هدفمند بر علیه سپاه در همین سطح بماند. فرماندهان سپاه سال ها این فرصت را داشته اند که خود را برای یک جنگ نامتقارن آماده کنند و بی شک برنامه، طرح های موثر و جالبی ریخته اند. به اعتقاد وی و بطور مثال کافی است که ایران یکی از بمب های خود را در ترمینال نفتی خلیج فارس منفجر کند، پیامد این انفجار سه برابر شدن قیمت نفت و بحران جهانی اقتصاد را بدنبال خواهد داشت.
منبع

۱ نظر:

Hamid Tajgardoon گفت...

به نظر میرسد دولت آمریکا برای توجیه مردم آمریکا جهت حمله به ایران، در قضیه سلاح هسته ای موفق نبوده بنابراین صورت مساله را از بحث سلاح هسته ای به بحث سپاه پاسداران عوض کرده و با تبلیغاتی که بر علیه سپاه پاسداران به راه انداخته تا حدودی هم موفق بوده بنابراین احتمال حمله به مراکز سپاه وجود دارد