۱۳۸۷/۰۷/۱۴

انتخابات آمریکا

یک ماه دیگر تا برگزاری انتخابات آمریکا باقی مانده. انتخابات در آمریکا همیشه در اولین سه‌شنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود٬ که امسال افتاده‌است به روز ۴ نوامبر یا ۱۴ آبان خودمان. حتمآ می‌دانید که رییس‌جمهور در آمریکا با رای مستقیم مردم انتخاب نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت که ۵۰ انتخابات جداگانه در ۵۰ ایالت برگزار می‌کنند. هر ایالت تعداد مشخصی نماینده یا سهمیه - electoral college - دارد (با نماینده‌های مجلس نمایندگان و سنا اشتباه نگیرید) که به نامزد برنده‌ در همان ایالت می‌رسد. این نماینده‌ها در ماه ژانویه در نشستی رییس‌جمهور را تعیین می‌کنند. از نظر قانونی لزومی ندارد که نماینده‌ی یک ایالت به همان نامزدی که برنده‌ی آن ایالت شده رای بدهد٬‌ اما در عمل این اتفاق نمی‌افتد و نماینده‌ها به برنده‌ی ایالت رای می‌دهند.

تعداد نماینده‌های هر ایالت ثابت است و مساوی است با تعداد نمایندگان مجلس (House of representative) به اضافه‌ی تعداد سناتورهایش. هر ایالت دو تا سناتور دارد٬ اما تعداد نمایندگان مجلس متناسب بوده‌ است با جمعیت ایالت در همان اوایلی که آمریکا کشور درست و حسابی شده. با تغییر توزیع جمعیت در آمریکا این تناسب از میان رفته. خلاصه این که ایالتی بودن انتخابات باعث شده گاهی نامزدی که بیش‌ترین آرای مردمی را آورده٬ برنده انتخابات نشود. نمونه‌اش انتخابات سال ۲۰۰۰ که «ال‌ گر» حدود ۲۵۰ هزار رای بیش از بوش آورد٬ اما بوش رییس‌جمهور شد.

در این یک‌ ماه باقی‌مانده شرکت‌های مختلف تقریبآ هر روز نظرسنجی‌‌ می‌کنند تا نتیجه‌ی انتخابات را پیش‌بینی کنند. اگر دوست دارید این نظرسنجی‌ها را دنبال کنید٬ نگاهی به این وب‌سایت بیندازید و نتیجه‌ی نظرسنجی‌ها را به تفکیک ایالت ببینید. همان‌طور که در این وب‌سایت می‌بینید٬ ایالت‌های کم‌جمعیت‌تر که بافت روستایی-کشاورزی بیش‌تری دارند به جمهوری‌خواه‌ها رای می‌دهند. طنز روزگار آن که جمهوری‌خواه‌ها اکثریت رای‌شان را از میان این‌ها که معمولآ کم‌درآمدتر و بی‌بضاعت‌تر اند جمع می‌کنند و البته شعارهای‌شان هم برای این‌ها جذاب‌تر است٬ اما در نهایت سیاست‌هایشان به نفع پردرآمدترین‌ها است.


راستی تا یادم نرفته بگویم که انتخابات سال ۱۹۸۰ میان کارتر و ریگان هم روز چهارم نوامبر برگزار شد که همان ۱۳ آبان ۱۳۵۹باشد٬ یعنی درست یک سال پس از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران. خب نتیجه‌اش را هم که همه می‌دانید: شکست سنگین یکی از آدم‌حسابی‌ترین رییس‌جمهورهای آمریکا.

۴ نظر:

Afshin گفت...

با این حساب آنها هم شورای نگهبان دارند. با این تفاوت که شورای نگهبان آنها بعد از انتخابات کاندیدا را فیلتر میکنند.

Unknown گفت...

سلام مسعود
همينطوري چرخ ميزدم تو نت به تو رسيدم.
ياد تمام خاطرات دبيرستانهاي كاشاني و امام افتادم.
ما واقعا از هم جدا شديم. مهرشاد يه طرف. سعيد يه طرف تو يه طرف . از هوشكدومشون خبر ندارم.خيلي دوس دارم با هم جعم شيم . راستي تو الان كجايي؟

من خودمو معرفي نميكنم تا خودت حدس بزني .
بيا به وبلاگمwww.yadovir.blogfa.com

Masoud Ghaffari گفت...

Mohammad Reza Nouri? :) . Here is my email: ma_ghaffari at yahoo. com

Hamid Tajgardoon گفت...

با سلام،
نکته جالبی که در مورد رای آوردن جمهوری خواهان در ایالات کم در آمد ( به دلیل جذابیت شعارهایشان برای این گروه) و سیاستهای آنها که در راستای منافع افراد پردرآمداست، من را به یاد دولت مهرورز انداخت ،آیااین طنز در انتخابات سال آینده کشور ما تکرار خواهد شد؟