۱۳۸۷/۱۲/۲۰

میرحسین آمد

بالاخره میرحسین موسوی هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد. از حرف‌هایی که در بیانیه‌اش زده پیدا است که هنوز درگیر «رمانتیسیسم انقلابی» است. البته تنها همین بیانیه هم نیست که من را به چنین نتیجه‌‌ای رسانده؛ نگاه کنید به مصاحبه‌ها و سخن‌رانی‌های این یکی-دو ماهه‌ی اخیرش و کلید‌واژه‌هایی که به کار می‌برد: مستصعف، وحدت، توحید، تعاون، اجنبی ...
به گمانم برنامه‌های اقتصادی‌اش را هم می‌توان از میان همین حرف‌ها و بیانیه‌ها فهمید. مثلآ تاکیدش بر اصل ۴۳ قانون اساسی و بخش تعاونی (که من نمی‌دانم چیست.) تا آن جا که من فهمیدم تیم مشاوران اقتصادی‌اش کسانی هستند که «موسسه‌ی مطالعات دین و اقتصاد» را راه انداخته‌اند. چهره‌ی اصلی اقتصاد‌خوانده‌ی این گروه هم دکتر فرشاد مومنی است. خودشان مدعی‌اند که به دنبال نهاد‌گرایی در اقتصاد هستند. الله اعلم. در کل از اسم موسسه‌ پیدا است که در چه عالمی سیر می‌کنند.
همین چند هفته پیش هم گروهی به نام «جمعیت توحید و تعاون» که دبیرکلش دکتر علی‌رضا بهشتی و از مشاوران نزدیک موسوی است نشستی برگزار کرده‌بودند با عنوان «تبین الگوی زیست مسلمانی».
فکر می‌کنم همین نام‌ها و واژه‌ها نشان بدهد که در ذهن میرحسین موسوی چه می‌گذرد.
پی‌نوشت: وب‌سایت‌های طرف‌داران موسوی هم این‌ها است:
تدبیر
کلمه
قلم
بنیان
نسیم

۱۰ نظر:

Farshad F گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
Farshad F گفت...

هر چند دغدغه اصلی من نگاه اقتصادی موسوی است، ولی نکته جالب دیگر پلاتفرمی است که میرحسین موسوی برای خود در نظر دارد. فکر می کنید در طیف موجود سیاسی ایران موسوی خود را کجا قرار می دهد. از یک سو به نظر می رسد می خواهد خود را از خاتمی و حتی کروبی به نظام (به معنای مصطلح آن) وفادارتر نشان دهد ولی از سوی دیگر خبری ندیدم که از دیدار اخیر او با برخی مقامات بلندمرتبه نظام صحبت کرده باشد.

مهدیه گفت...

اگرچه نمی توانم باور کنم اما با تمام وجود آرزو می کنم که پشت این همه اتفاقات یک عقلانیت و برنامه ریزی باشد و در نهایت مملکت فدای خودخواهی ها و خودمحوری های دلسوزانه نشود. کاری که در شاخص ترین نوع آن نزدیک به چهار سال پیش بر اساس مشابه چنین فضائی بر کشور گذشت و همه دیدیم که نتیجه آن چه شد.

Hamid Tajgardoon گفت...

با این حساب فکر کنم باید خودمان را بر ای انتخاب مجدد احمدی نژاد برای یک دوره 4 ساله دیگر آماده کنیم مگر اینکه حضرات اصلاح طلب برنامه دیگری در سر داشته باشند....الله اعلم....

Unknown گفت...

من هم حقيقتا نگران اين هستم که موسوی رييس جمهور شود چون رای اوردن او برای من مفهومش اين است که مردم ما هنوز هم فکر میکنند سيستمهای رايانه ای (چه کوپونی ،چه صاف ريختن به حساب و چه صدقه دادن دربازدیدهای رسمی و....) سيستم خوبی است .فقط طرف يک کم خوش تيپتر باشه
مهديه جان در مورد آرزوی عقلانيت آرزو کن مردم عادی عاقل شوند بقيه اش حل

Afshin گفت...

کتابی که الان دستم است کتاب"جریانهای اصلی در مارکسیسم" ترجمه عباس میلانی نشر اختران چاپ 1387 میباشد.
اگر بپذیریم که هر دو انقلاب ایران و شوروی مبنای ایدولوژیک داشتند در اینصورت سیر انقلاب شوروی قابل تعمق میشود.
یک انقلاب با شعارهای تند و یک دوره اصلاحات و سپس رویکرد دوباره به شعارهای تند ابتدای انقلاب. البته با این نگرش که شعارهای ابتدای انقلاب درست بود ولی روشها اشتباه یوده است.
بر این اساس حتما بعد از احمدی نژاد (رویکرد کاریکاتورگونه به ابتدای انقلاب) باید میرحسین ریاست جمهور آینده باشد! (جبر تاریخ!)
پی نوشت: آقای میرحسین عزیز در بیانه اش لغت عربی "اولی" را با "تر" فارسی بکار برده که در نوع خود فاجعه است.

Afshin گفت...

بیانیه‌اش صحیح و لغت فوق حاصل اشتباه تایپی است.

mehrdad گفت...

سعدی و حافظ و مولوی هم از «اولی‌تر» استفاده‌ می‌کردند. نمونه از حافظ:
ایام شباب است شراب اولی‌تر
با سبز‌خطان باده‌ی ناب اولی‌تر
عالم همه سربه‌سر رباطیست خراب
در جای خراب هم خراب اولی‌تر

از سعدی هم نمونه زیاد است. مثلآ:
سعدی چو صبر از اوت میسر نمی‌شود
اولی‌تر آن که صبر کنی بر گزند او

Afshin گفت...

افعل تفضیل در عربی برابر با صفت تفضیلی در فارسی است. اَفضَل = بهترین. اعلم = داناترین، داناتر. بنابراین در فارسی پیوستن پسوند «تَر» یا «تَرین» به این صفات عربی درست نیست و تکرار مکرر محسوب می‌شود. مثلاً اگر به واژه «اَفضَل» پسوند «تَرین» را اضافه کنیم، معنای آن می‌شود: بهترترین.
فقط به کاربردن کلمهٔ «اولیٰ‌تر»، به دلیل کاربرد فراوان آن از زمان سعدی تاکنون اشکالی ندارد. هرچند که بهتر است امروزه از چنین کاربردهایی دوری کنیم.
مرجع: سایت ویکی پدیا مقاله : "کاربردهای نادرست قواعد عربی در فارسی"

mehrdad گفت...

افشین
منظور این بود که اگر در آن بیانیه‌ فاجعه‌ای هم باشد در جای دیگری است. و گرنه به کار نبردن «اولی‌تر» اولی‌تر است.