۱۳۸۵/۰۱/۰۶

ششم فروردین

امروز ششم فروردین میباشد.
اگر تصور میکنید میخواهم درباره تغییر تقویم واینکه ابتدای سال اول فروردین نبوده و روز ششم بوده یا اینکه شاهان و بزرگان در پنج روزنخست از فروردین به رسیدگی و دیدار طبقات گوناگون مردم سرگرم بودند وششم فروردین را خلوت می کردند .یا از تولد زرتشت در ششم فروردین بگویم.
سخت در اشتباهید.
اگر تصور میکنید میخواهم یادآوری کنم در ششم فروردین فیلم بیدمجنون با بازی بسیار ویژه پرویز پرستویی از شبکه اول پخش میشود باز هم اشتباه میکنید.
فقط بدین وسیله میخواهم بگویم که من هنوز زنده ام و امروز اولین روز کاری من در سال 85 است. هرچند که کل مملکت از روز 10 اسفند تا 31 فروردین تعطیله تعطیله
والبته تعطیلات رسمی دیگر هم کم نداریم و اخرش نفهمیدم بلاخره چرا غرب پیشرفت کرد و ما عقب ماندیم
راستی نامه سرگشاده انصاف علی هدایت خطاب به ملت ایران هم در ششم فروردن نگاشته شده ولی مهم این است که من هنوز زنده ام.

۲ نظر:

mehrdad گفت...

زیاد بودن تعطیلی آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید بد نیست. حتی فکر کنم مفید هم باشد.
تا حالا دیده‌اید کاسب‌ها یا شرکت‌های خصوصی که کار جدی دارند در این همه تعطیلی‌های رسمی و نیمه‌رسمی تعطیل باشند؟ نه، چون توجیه اقتصادی ندارد، کارشان عقب می‌افتد یا کاسبی‌شان می‌خوابد.
به نظرم هر یک روز تعطیلی اداره‌های دولتی کلی به نفع دولت است و هزینه‌های عمومی را کم می‌کند. چون بیش‌تر کارمندان دولت کار مفید‌ی نمی‌کنند که نیامدنشان ضرری داشته‌باشد؛ مهم‌تر آن که وقت کم‌تری دارند که چوب لای چرخ کارهای مفید دیگران بگذارند. ضمن این‌که کلی هزینه‌ی برق و آب، تلفن، قند و چایی، و از همه مهم‌تر رفت و آمد و بنزین صرفه‌جویی می‌شود.
من اگر در ایران کاره‌ای بودم، عده‌ی زیادی از کارمندان دولت را با حقوق و مزایای کامل و دایمی می‌فرستادم خانه تا استراحت کنند.

Afshin گفت...

درست که به اذعان آمارمنتشره ساعت مفید کار کارمندان دولت زیر یک ساعت است.
ولی همان یک ساعت سیکل گردش پول را در مملکت حفظ میکند. با تعطیلی شرکتهای بزرگ دولتی بانکها و عدم توانایی شرکتهای خصوصی در توجیه کارمندان به انجام کار همچون یک روز عادی عملا سیکل گردش پول قطع و اقتصاد در خواب فرورفته است.
مطمئنا اگر این تعطیلی طولانی تر می شد بقال سرکوچه شما هم تعطیل می کرد چرا که دیگر پولی در بساط مردم نمانده بود.