۱۳۸۵/۱۲/۲۲

۳۰۰

ماجرای این فیلم ۳۰۰ هم عجب بالا گرفته است! از چپ و راست ای‌میل و نوشته در وبلاگ‌های دوست و آشنا و خبرهای جور به جور در صحبت دوستان دریافت می‌کنم در مورد این توهین بزرگی که به ایرانیان شده است و اینکه باید بمب گوگلی براه انداخت و پتی‌شن (همان داد‌نامه خودمان!) نوشت و تا این آخری که دوستی پیشنهاد داده که در IMDB دودمان‌شان را دود بدهیم!

نکته جالب اینکه اکثر این افراد این فیلم را ندیده‌اند و پیشاپیش برایش حکم صادر کرده‌اند. خیلی از این دوستان وقتی که کفن‌ پوشان قمی در اعتراض به فلان نوشته یا فلان حرف فلان سخن‌ران علم بدست می‌گرفتند، سر تکان می‌دادند و می‌گفتند که این جماعت را ببین که نخوانده و نشنیده فریادشان را بلند کرده‌اند... و امروز همان کار را خودشان انجام می‌دهند. در مقابل، به عنوان مثال بازتاب این رفتار را ببینید (نوشته یکی از اعضای IMDB):

Jeeeeezus Christ, why is it that middle easterners have to always be offended by every little thing and have to ruin it for the rest of us. No offense but I've never known a group of more insecure people, get over it.

تا جایی که می‌دانم کمیک اسرتیپی که ۳۰۰ بر اساس آن ساخته شده، نزدیک ۱۰ سال پیش نوشته شده و مثل همیشه جماعت هو‌چی با تاخیر موضوع را فهمیده‌اند. از این که بگذریم، من هنوز درک نمی‌کنم که چه چیز هولناکی در مورد این داستان وجود دارد و دلیل این همه حساسیت و واکنش‌های از کنترل خارج شده چیست. خوب است که همه می‌دانند کمیک‌استریپ‌هایی از این قبیل اصولا قرار است که ربطی به دنیای واقعی نداشته و کاملا «فانتزی» باشند. (حالا بگذریم که در واقعیت هم لشکر پارس ۲۵۰۰ سال پیش برای امور بشر دوستانه به یونان حمله نکرده بوده و اینکه پوزشان در این جنگ با وجود برتری فاحش تعداد نفراتشان خورده، صرف نظر از مقدار عددی دقیق این برتری، حقیقتی تاریخی است.) گویا این جماعت میهن‌دوستی را با دفاع کورکورانه از هر حرکت ریز و درشتی که هر حاکم و پادشاهی در طی هزاران هزار سال انجام داده، اشتباه گرفته است.

این فیلم هنوز در سوییس به نمایش در نیامده‌ است. ولی از آنجایی که این کمیک‌استریپی اثر فرانک میلر است و من بعد از آنکه اثر دیگرش را، Sin City، در سینما دیدم و آنقدر خوشم آمده بود که بخواهم دوباره پول خرج کنم و DVD‌ آنرا بخرم حدس می‌زنم که از این یکی هم خوشم بیاید و حتی آنرا بخرم.

۳ نظر:

Hamid Tajgardoon گفت...

از ماست که بر ماست
حقیقتش من این فیلم را ندیدم اما به فرض هم که توهینی باشد به تمدن ایرانی باید بگویم که در درجه اول مقصر خود ما هستیم وقتی عده ایرانی همین 27-28 سال پیش میخواستند با بولدوز تخت جمشید را نابودکنند ،وقتی رهبر یک کشور پس از 14 سال دوری از وطن در اولین سخنرانی پس از بازگشتش میگوید:
"آثار اسلام باید باشد نه آثاری که تمدن است "
وقتی رییس سازمان میراث فرهنگی از ساختن سدی که نابود کننده این میراث هست حمایت میکند چه توقعی از دیگران داریم ؟!
از این بحث هم که بگذریم چند درصد ازاین مردمی که اینچنین رگ گردنشان متورم شده، تاریخ ایران را خوانده اند؟ فقط بلدیم هر کجا که کم آوردیم گذشته خود را به رخ دیگران بکشیم بدون اینکه حقیقت گذشته را بدرستی بدانیم
سال خوبی داشته باشید

Afshin گفت...

یک زمانی فیلمهای خارجی با دو سه سال تاخیر و با کیفیت بسیار پائین به ایران میرسید، ولی الان فیلمها با کیفیت DVD و بعضا با زیر نویس فارسی با سرعت غافل گیر کننده ای میرسد.
به عنوان مثال همین فیلم 300 را من که فیلمباز نیستم یک ماه قبل دیدم.
داستان فیلم،قصه ایستادگی سیصد یونانی که همگی خوش هیکل، خوش‌صورت و سفیدپوست –چهره کاملا اروپائی - با رشادت و جوانمردی وذکاوت فراوان و بهره‌گیری از آموزش‌های نظامی ، در برابر سپاه عظیم دشمن که پارس نامیده می‌شود است.
سربازان عادی‌ پارسیان لباس‌های سفید شبیه به اعراب بر تن دارند و با کلاه و دستار، سر و صورت خود را پوشانده‌اند. این سربازان بسیار ضعیف و بی‌عرضه با بهره هوشی بسار پائین میاشند.
گروه دیگری از سپاه پارس سربازان سیاه‌پوش هستند که با ماسک‌ها ترسناک شبیه نماد شیطان تنها موفق به کشتن یکی دو نفر از گروه مقابل میشوند.
سپاه ایران با انواع و اقسام وسایل و امکانات عجیب و غریب از کرگدن‌های غول‌آسا گرفته تا دیو های اسطوره‌ای و سپاه یونان فقط با شمشیر و سپر می جنگند.
وقتی این فیلم را دیدم فکر کردم آنان هر زمانی یک دشمن داشته اند: زمانی آلمانها بعد روسها بعد اعراب و حالا ایرانیان.از نظرشان، آنان وارثان يونان و روم می باشند.و یونان و رم هم نماد دمکراسی.و دراین فیلم ایران نماد دیکتاتوری.
اما نکات ناراحت کنند این فیلم تصويری است که از ايرانيان به نمایش در می اید. در اين فيلم سپاه ايران افرادی هستند مشابه وحشی‌ها و موجودات نفرت‌انگيز. در این فیلم ایرانیان نه تنها فرهنگ ندارند بلکه دیگر انسان نیز نیستند! هرگونه انحطاط اخلاقی که فکر کنید به ایرانیان نسبت میدهد مثلا خشایارشاه گرایشات همجنس گرائی دارد!
پی نوشت:
1-داریوش قصد لشکرکشی به یونان و فتح آتن را داشت اما قبل از تحقق اين آرزو درگذشت.شش سال بعد، پسرش خشایارشاه در جهت برآوردن آرزوی پدر با سپاهی عظیم و ناوگانی نیرومند به یونان رسید. در نبرد ترموپیل، سپاه یونانی مغلوب شد و لئونیداس به قتل رسید. خشایارشاه آتن را تصرف کرد و آکروپولیس را به آتش کشید اما در نبرد سالامیس ناوگان ایران نابود شد و خشایارشاه به ایران بازگشت.
2- علم تاريخ با هرودوت و کتاب 9 جلدیش آغاز شد. وی که یونانی بود جزئيات جنگ‌های ايرانيان از آغاز کار تا پايان لشکرکشی خشايارشاه به يونان رابا اغراق فراوان نگاشت.فرض کنیم ارتش ایران واقعا یک میلیون نفر بود! مدیریت چنین ارتشی آیا خود نیاز به دانش و عقل وآگاهی ندارد. در نظر بگیرید هر سرباز فقط یک نان و یک کوزه آب روزانه نیاز داشت!فقط پختن یک میلیون نان روزانه نیاز به چه سطح مدیریتی داشته است!
3- شنیده‌ام حتی یونانیان نیز بر این فیلم اعتراضاتی داشته‌اند.

mehrdad گفت...

پیش‌نهاد می‌کنم برای زدودن تصویر نازیبایی که از ما ایرانیان در رسانه‌های غربی ساخته‌اند٬ یکی دو سخن‌رانی از آقایان حسن عباسی٬ حسن رحیم‌پور ازغدی٬ و حسن بلخاری با زیرنویس انگلیسی پخش شود. در ضمن می‌بینید که من فقط از میان «حسن»ها انتخاب کرد‌ه‌ام و گرنه این فهرست پربارتر از این‌هاست.