۱۳۸۶/۰۲/۱۱

حجاب زوركي

اين روزها همه جا صحبت از گرفتن خانمهاي بد حجاب هست واقعا آدم تاسف مي خورد حتي اگربحث امر به معروف ونهي از منكر باشد كه فكر نمي كنم امر به معروف زوركي وبا تعهد وامضا در هيچ ديني وجودداشته باشد واقعا جاي تاسف هست درحاليكه خيلي از كشورهاي مسلمان با مسئله حجاب خيلي راحت كنار آمده اند ما هنوز برخوردهايمان با اين موضوع مثل برخوردهاي قرون وسطايي هست وتازه با اين برخوردهاي عصر حجري خودمان را ام القري جهان اسلام هم مي دانيم !!! يادم هست بهمن سال 82 با مادرم وخواهرم رفته بوديم عراق براي زيارت قبور ائمه كربلا ونجف و كاظمين رفتيم از شهر بغداد فقط با اتوبوس رد شديم در كربلا كه بوديم همه خانمها حجاب داشتند من فكر كردم كه عراق هم مثل ايران حجاب اجباري هست وقتي كاظمين رفتيم ديدم همه جور حجابي رادر كاظمين مي شد ديد حتي بلوز دامن وروسري حجابي كه اگر كسي تو ايران داشته باشد همه فكر مي كنند زن ... است در آن ميان من يك دختر خانمي را ديدم كه بي حجاب بود يك بلوز وشلوار داشت و موهايش را هم از بالا بسته بود من و خواهرم خيلي تعجب كرديم مدتي اورا زير نظر گرفتيم ببينيم چي ميشه گفتيم حتما مثل ايران مردم مي ريزند سرش و مي اندازنش تو ماشين و مي برند نيروي انتظامي چون كاظمين يك شهر مذهبي هست فكر كرديم حتما اين اتفاق مي افته همه حواسمون به آن دختر خانم بود كه ببينيم بالاخره چي ميشه گفتيم الآن يك مرد عرب مياد بهش تنه ميزنه يا يك متلك ميگه اما هر چي نگاه كرديم ديديم هيچ اتفاقي نيافتاد هيچكس به آن دختر خانم نگاه نميكرد بجز من و خواهرم آنموقع فهميدم چقدر تو اين موضوع نسبت به كشورهاي مسلمان ديگه متحجرانه وعقب مانده فكر مي كنيم درمدت يك هفته ايي كه در عراق بوديم كاملا حس ميكردم كه از نظر فرهنگي و بهداشتي وسطح زندگي خيلي از ما پايينتر هستند انشاالله كه نصيب شما هم بشود برويد و ببينيد آنها واقعا از همه لحاظ از ما عقب مانده تر هستند اما تو اين مسئله حجاب واقعا بايد خجالت بكشيم كه اينقدر متحجرانه و قرون وسطايي فكر مي كنيم من واقعا نمي فهمم مسئله به اين سادگي چرا براي ملت ما اينقدر بزرگ و پيچيده شده كه كلي د بالاترين رده هاي مملكتي مثل مجلس در موردش روزها بحث مي كنند وقانون صادر مي كنند حتما تمام مشكلات مملكت ما حل شده وهمين يك مشكل مانده

۳ نظر:

Hamid Tajgardoon گفت...

اتفاقا رییس جمهور منتخب شما یعنی رییس جمهور فعلی در زمان تبلیغات انتخاباتی همین جمله آخری ‏شمارا در صدا وسیما فرمودند .متن کامل فرمایشات ایشان که دقيقاً از روي مصاحبه تلويزيوني شان در تیرماه ‏‏84 نقل شده به شرح ذیل است :(البته فیلم مربوطه موجود است اگر خواستید برایتان بفرستم)‏
‎" ‎واقعاً مشكل مردم ما الآن شكل ِ موي‏‎ ‎بچه هاي ماست؟‎‏ ‏
خب بچه ها دوست دارن موهاشون رو هر جوري رو بذارند ، به من و تو‏‎ ‎چه ربطي داره؟‎‏ ‏
من و تو بايد به مسائل اساسي كشور برسيم. يعني دولت بايد بياد‎ ‎اقتصاد رو سامان بده. فضاي كشور رو ‏‏آرامش ببخشه. امنيّت رواني درست كنه. پشتيباني‎ ‎بكنه از مردم‎‏. ‏
‎‏ مردم سلايق گوناگون دارند. ما سنّت هاي مختلف ، اقوام مختلف ،‎ ‎تيپ هاي مختلف ‌داريم. دولت خدمتگزار ‏‏همه است‎‏!! ‏
چرا مردم رو كوچيك مي كنيم؟ يعني‏‎ ‎واقعاً مردم رو انقدر كوچيك مي كنيم كه الآن مشكل ِ مهمّ ِ جوانهاي ما ‏‏اينه كه مدل‎ ‎ِ‏ موشون رو چه جوري بذارن و دولت هم نمي ذاره‏‎‏! ‏
يعني شأن دولت اينه؟ شأن مردم‏‎ ‎اينه؟ نه اينه واقعاً؟ اينا توهين ِ به مردم ِ ماست‎‏!! ‏
‎چرا مردم رو دست ِ كم‏‎ ‎مي گيريم؟ واقعاً انقدر يعني الآن مشكل ِ كشور ِ ما اينه كه مثلاً فلان دختر ِ ما،‎ ‎فلان ‏‏لباس رو پوشيد؟ اين الآن مشكل ِ كشور ِ ما اينه؟ يعني مشكل ِ مردم ِ ما اينه؟؟‏‎‏ " ‏

راستی شما هنوز هم به ایشان اعتقاد دارید؟‎

Fatemeh Esmaeeli گفت...

والا چي بگويم!! نميدانم چي بگويم ازنظر من سياست در همه جاي دنيا يك بازي كثيف هست درمورد شخص آقاي احمدي نژاد هم من بعضي وقتها از اتفاقاتي كه مي افته خيلي حرصم ميگيره اما واقعا نميدانم تقصير گردن چه كسي هست مثلا در مورد همين قيمت خانه كه دوبرابر شد همه ما واقعا تاسف خورديم بعد شخص رئيس جمهور گفتند كه دولت هيچ اختياري براي كنترل روي قيمت خانه نداشته ويكي از عوامل افزايش قيمت خونه وامهاي زيادي بوده كه بانكهاي خصوصي دادند وهمين باعث بالا رفتن تقاضا خريد خانه ودر نتيجه بالا رفتن قيمت خونه شده وبعد گفتند كه دلايل ديگرش را هم به مردم خواهند گفت چند وقت پيش خوب يادم هست كه يكبار آقاي رئيس جمهورآمدند دانشگاه ما وسخنراني كردند تو سالن تربيت بدني البته من آخراش رسيدم خوب يادم هست كه يك عده در ضلع غربي تربيت بدني تقريبا نزديك جايي كه من بودم حركات يكدست موجي داشتند و وقتي رئيس جمهور داشت سخنراني ميكرد همه سرود يار دبستاني من را مي خواندند وهراز گاهي شعار هم ميدادند ومي گفتند مرگ بر ديكتاتور من اگر خودم آنجا نبودم وكس ديگري مي گفت شايد باو نمي كردم آقدر بلند شعار ميدادند كه صداي رئيس جمهور به جايي نمي رسيد و ما بجز هياهو چيزي نمي شنيديم از طرفي هم گروه مخالف هم شعار مي دادند ماشاالله حزب الله و.... خلاصه در وسط سخنراني بعضي وقتها آنقدر همه فرياد مي زدند كه ما هيچ چيزي بجز هياهو نمي شنيديم من خيلي ترسيده بودم گفتم حتما اين دو گروه الآنه كه با هم درگير بشوند كه خوب خيلي بازتاب بدي پيدا ميكرد من كه فرار كردم اما يادم هست كه همان مدت كمي هم كه بودم يك حرفي آقاي احمدي نژاد زد كه هيچوقت يادم نميره ايشون گفتند كه "ما هر جا مي خواهيم كاري كنيم و هر جايي قدم مي گذاريم به ما مي گويندآقا تو محدوده ممنوعه وقرمز ما قدم نگذار وروي دم ما پا نگذار ودولت هيچ كاري نميتوانه بكنه من به آنها مي گويم آقا محدوده دم خودتان را مشخص كنيد تا ما تكليف خودمان را بدانيم" درآنموقع من با خودم فكر كردم واقعا عجب مملكتيه ها وقتي رييس جمهورش نتوانه هيچ كاري بكنه پس واي به حال بقيه وقتي از سالن تربيت بدني اومدم بيرون همش خداخدا ميكردم اتفاقي نيفته خيلي مي ترسيدم با آن شعارهايي كه بر ضد رييس جمهور مي دادند چندتا ازدانشجوها رابگيرند وبدتر بشه اما خداراشكر هيچ اتفاقي نيفتاد وهيچ كسي را نگرفتند انگار نه انگار كه اتفاقي افتاده و رييس جمهور آخر سخنرانيشون گفته بودند كه من شما ها را خيلي دوست دارم اگر كسي را تو دانشگاه ما مي گرفتند دانشگاه ما خيلي شلوغ مي شد چندين ترم وهر ترم چندروز دانشگاه پلي تكنيك شورش مي كردند وشلوغ پلوغ ميشد بارها وبارها بخاطر علي افشاري يكي ازدانشجوياني كه در زندان بود والآن بهمراه اكبر گنجي آمريكا هستند تظاهرات كردندودانشگاه را بهم ريختند بعداز سخنراني رييس جمهور من خيلي ترسيدم وبا سابقه ذهني كه از سياسيون دارم ترسيدم كه دوباره چند نفرشون را بگيرند وزندان بياندازند اما خدا راشكر هيچ كسي را نگرفتند وبعداز آنها تا مدتها دانشگاه آرام بود اگر كسي را مي گرفتند مطمئن بودم كه دانشگاه خيلي شلوغ مي شد البته اينكه ما هميشه هر ظلم وستمي راكه در جايي مي بينيم مسئول مستقيمش را شخص رهبر يا رئيس جمهور مي دانيم كاملا طبيعي ودرست هست حضرت علي در نهج البلاغه به مالك اشتر وقتي اورا براي حكومت مصر مي فرستد مي گويد اي مالك كوچكترين ظلمي كه در سرزمين تو به هركسي ميشود مسئول مستقيمش تو هستي اماتو كشور ما آدم مي مونه چي بگه وقتي رييس جمهورش ميگه دولت هيچ اختياراتي نداره يعني چي ؟؟؟ در مورد اين موضوع حجاب من بيشتر اخباري كه مي شنوم از قوانيني هست كه تو مجلس تصويب ميشه از خود شخص رييس جمهور چيزي در اين زمينه نشنيده ام
خدا آخر و عاقبت همه ما را بخير كنه

Farshad F گفت...

من در مورد بقیه قضایا حرف نمی زنم اما اگر استدلال رییس جمهور در مورد قیمت مسکن درست باشد ، قیمت مسکن در کشورهایی که به راحتی می توان وام مسکن گرفت آن هم تا 90 درصد قیمت ؛ قیمت مسکن باید سالانه چندین برابر ایران بالا برود.
یک نکته خنده دارتر این که آقایان گفته اند می خواهند قیمت زمین را از قیمت تمام شده مسکن خارج کنند.