۱۳۸۸/۰۲/۲۳

یک ماه تا انتخابات

یک ماهی بیش‌تر به انتخابات نمانده، اما انگار هنوز تنورش داغ نیست. البته من در ایران نیستم که بدانم چه خبر است، اما دست کم از حرف‌هایی که افشین این‌جا زده این طور برمی‌آید.
چهار سال پیش دم‌دمای انتخابات وبلاگ‌مان خوب شلوغ شده‌بود. حتی بعضی روزها چند تا نوشته داشتیم. دوست دارم امسال هم اگر وقت و حوصله دارید، بنویسید که دور و برتان چه خبر است.
چه تحلیلی از اوضاع دارید؟ تحلیل‌تان نسبت به چهار سال پیش چه تغییری کرده؟ برای این‌که حرف بی‌حساب نزده‌باشیم، اگر وقت دارید نوشته‌های دوران انتخابات سال ۸۴ را این‌جا بخوانید. پانوشت‌ها را هم بخوانید اگر توانستید.

می‌دانم که پیش‌بینی این که برنده‌ی انتخابات کی‌است سخت است، اما فکر می‌کنید کی رییس‌جمهور بعدی است؟ بد نیست برای این‌که مبنایی برای پیش‌بینی داشته‌باشید٬ نگاهی بیندازید به تحلیل آماری رای‌های سال ۸۴ (فایل pdf).

بنویسید. منتظر ایم.

۱۱ نظر:

Afshin گفت...

مهرداد خان سلام
به لینک داده شده نگاه انداختیم و از اشعار داده شده باز لذت بردیم و لینکهای انتخاباتی را نخواندیم!
.
.
.
.
شاید بیشتر از بابت آن که الان حس میکنم با رای ندادنم در 4 سال قبل به نوعی به احمدی نژاد رای دادم.
دارم میرم مسافرت حدود 10 روزی نیستم، برگردم بابت آنچه فکر میکردم و آنچا الان فکر میکنم مینویسم. - البته قبل از خواندن متنهای قبل-

Hamid Tajgardoon گفت...

با سلام،چرا فکر میکنید پیش بینی برنده انتخابات سخت است ، مگرنمی دانید دوره ریاست جمهوری در ایران 8 سال است (مگر اینکه برای رییس جمهور اتفاق خاصی بیفتد)فکرمیکنم احمدی نژاد شانس بیشتری دارد (خصوصا در شهرهای کوچک و روستاها به خاطر ولخرجیهایی که در این سالها به یمن افزایش قیمت نفت داشته)

Fatemeh Esmaeeli گفت...

باسلام دانشگاه اميركبيرهم هيچ خبري نيست نميدانم بخاطر امتحانات ميان ترم بچه هاست يا كلا كسي حوصله نداره درموردانتخابات صحبت كنه البته اين را هم بگويم كه چهارسال پيش با آمدن احمدي نژاد دكتررهايي راكه از اصولگرايان تندروهستندرئيس دانشگاه كردند كه ايشان اولين كاري كه كردند انجمن اسلامي اميركبيرراكه معمولا مظهرمخالفت بارژيم وآزاديخواهي بودكامل منحل كردند وتقريبا با چيزي شبيه كودتا بسيجيهارا بردندتوانجمن اسلامي بعداز آن ديگه دانشگاه تقريبا ازحالت تكاپوافتاد وديگه تريبون آزاد به آن شكل كه قبلا برگزار مي شد وهميشه پراز اعتراضهاي دانشجويان نسبت به زندانيهاي سياسي بود ديگه برگزار نشد بعد هم آمدند وكنار مسجددانشگاه مزار شهداي گمنام رادرست كردندو.... خلاصه دانشگاه هم خبري نيست
به نظر من موسوي شانس راي آوردن داره طبق آمار اين سايت
http://rayemelat.com/Default.aspx
انتخابات قبل هم همه مي گفتند معلومه هاشمي رئيس جمهور ميشه اما نشد نميدانم اطلاعات اين سايت چقدردرسته اما گفته مناطق جنوب شهر به احمدي نژادراي مي دهند وشمال شهر به موسوي راستش اين منطقه جنوب شهر كه ما هستيم به جز عده كمي خيليها مي گويند ما به احمدي نژاد راي نمي دهيم اما راي مياره اين من را ياد انتخابات چهارسال پيش ميندازه كه همه مي گفتند هاشمي راي مياره تو انتخابات چهارسال قبل هم اگر هاشمي چهره موجه ايي داشت وطرفداران هاشمي با رفتارهاي غيراخلاقي براي احمدي نژاد تبليغ نمي كردند ممكن بود هاشمي راي بياره الآن هم به نظر من احتمال راي آوردن موسوي هست چون ايشان با توجه به دوران نخست وزيريشون ونرخ تورم كه آن زمان بسيار پايين بود به نظر من چهره نسبتا موجه ايي دارند البته اگر اينبار هم طرفدارانشون با كارهاي غيراخلاقي براي احمدي نژاد تبليغ نكنند

mehrdad گفت...

خانم اسماعیلی
یادم هم است که سال ۸۴ شما به آقای احمدی‌نژاد رای دادید چون از کارهایش در شهرداری تهران راضی بودید. امسال چی؟ آیا نظرتان تغییری کرده یا ازش راضی هستید؟ نظر هم‌محله‌ها و اطرافیان‌تان چه‌طور؟

Fatemeh Esmaeeli گفت...

آقاي احمدي نژاد آنزمان در شهرداري چهره مردمداري داشت وشعارهاي قشنگي مي داد وآن شعارهابراي مردم جنوب شهركه بيشتراز آنكه به آزادي نيازداشته باشند به نان نياز داشتند جذاب بود اما حالا بعداز گذشت چهارسال ونرخ تورم 29 درصد طبق آمار خودشون كه از زمان رياست آقاي خاتمي هم بيشتره مشخص شده كه آن حرفها فقط شعار بوده مثلا پارسال دولت افزايش حقوق كارمندان را 8 درصد اعلام كرد وخودشون مي گويند تورم 29 درصد هست حداقل زمان خاتمي افزايش حقوق ما 15 درصد بود ويا همين آقاي دكتر رهايي كلي از حقوق ومزاياي كارمندان زد وخيلي از عيديها را نداد در حاليكه زمان خاتمي ورياست دكتر فهيمي فر دردانشگاه من يادم هست عيدي ومزايازياد مي دادند به كارمندان كه الآن خبري نيست من خودم شخصا به آقاي احمدي نژاد راي نمي دهم چون فكر مي كنم ايشان فقط شعار ميده اما بعضي مردم ساده جنوب شهر هنوز هم كه هنوزه گول اين شعارها را مي خورند ووقتي كسي از آزادي حرف ميزنه خيلي براشون جذاب نيست يكي از كارهاي احمدي نژاد سهام عدالت بود اين مردم ساده جنوب شهرهنوز هم اميددارند كه سهام عدالت را دريافت كنند هر چي من مي گوييم بابا اينها همش حقه انتخاباتي هست اگه مي خواستند بهتون بدهند تاحالا داده بودند وحتي اگر هم بدهند مبلغش خيلي كمتراز نرخ تورم هست وبا يك حساب كتاب ساده ميشه فهميد كه يك كلاه بزرگه باور نمي كنند هنوز هم اميددارند سهام بهشون تعلق بگيره جديدا هم شنيدم يك عده كارمندا مي خواهند بهش راي بدهند چون قول داده كارمندهاي قراردادي را رسمي كنه من هر چي مي گويم بابا اگه قرار بود اينكاررا بكنه چراتو اين چهارسال نكردحالا شب انتخابات مي خواهد اينكاررا بكنه باورشون نميشه مي گويند ما به احمدي نژاد راي ميدهيم چون قول داده قرارداديها را رسمي كنه !! اما با همه اين حرفها من فكر مي كنم اگر طرفداران موسوي رفتارهاي غيراخلاقي براي تخريب احمدي نژاد انجام ندهند احتمال راي آوردن موسوي هست

Fatemeh Esmaeeli گفت...

ضمن اينكه انتخابات قبلي من فقط براي اين به احمدي نژادراي دادم كه رفسنجاني راي نياره خيليها مثل من بودند اما آقاي مهندس موسوي چهره خيلي بهتري از رفسنجاني داره زمان نخست وزيري ايشون نرخ تورم بسيارپايين بود

Fatemeh Esmaeeli گفت...

راستي هيئت دولت افزايش حقوق كارمندهارا امسال 20 تا 24 درصداعلام كرده اما هنوز كه هنوزه يك ريال هم به حساب ما ريخته نشده من هر چي مي گويم بابا اينها همش كلك انتخاباتي هست كسي باور نمي كنه مثلا شب عيد اعلام كردند كه خيلي از قيمتها را مي خواهند بشكنند وقيمت ميوه را نصف كنند اما به جز چند رقم كالا آن هم به مقدار خيلي ناچيز قيمت هيچ چيزي تغيير نكرد اينها همش نشان ميده نرخ 20 درصد افزايش حقوق هم يك كلك انتخاباتي هست پس چرا پارسال 8 درصد بود يكدفعه امسال ميشه 20 درصد بعدش هم كه هنوزاعمال نشده قراره خرداد ماه اعمال بشه خوب معلومه كه اينها همش حقه هست اما كوتا اين مردم ساده باور كنند خود من هم يكي از اين مردم ساده هستم

Arash Salarian گفت...

من که بعید می‌دانم امسال رای بدهم. به این نتیجه رسیده‌ام که باید به کاندیدای خودم رای دهدم نه اینکه به الف رای دهدم که مبادا ب انتخاب شود.از آنجایی که مواضع هیچکدام از کاندیداهای فعلی را نمی‌پسندم دلیلی برای رای دادن ندارم. اینکه که در دور قبلی آرای خارج از کشور شمرده شد ولی در جمع نهایی حساب نشد هم دلیلی مزید بر علت است.

Reza P. گفت...

من فكر ميكنم كه بايد راي داد ، در دانشگاه صنعتي هم بچه ها ميگفتن راي ميدهند بالاخره وقتي شما انتخاب نكنيد برايتان انتخاب ميكنندو ان موقع نبايد انتظار داشت فرد انتخاب شده بهترين باشد.

Bijan Najafi گفت...

بنظر من در این دوره انتخاب بین بد و بدتر نیست. بعبارتی هر کس غیر از احمدی نژاد رای بیاورد بمعنی نه گفتن به سیاستهای کنونی رژیم تعبیر خواهد شد.

مهدیه گفت...

شرایط بسیار مبهم است. از یک طرف به قول آقا افشین اطلاع مردم در حد میان دوره ای شورایاری محلات است و دلیل عمده آن به عملکرد صدا و سیما مربوط می شود. از طرف دیگر به نظر می آید با پاسخ های نقدی داده شده به بسیاری از نامه های ارسالی مردم به رئیس جمهور درسفرهای استانی تکلیف رای بخش قابل توجهی از مردم شهرها و روستاها مشخص شده است. با اینحال از میان همین مردم مشاهده می شود که از عملکرد ایشان شاکی هستند و در عین حال حضور در انتخابات را بی تاثیر می بینند و گروهی دیگر که تاکنون در هیچ یک از انتخابات شرکت نکرده اند قصد حضور دراین یکی را دارند آن هم فقط بر اساس همان نکته ای که آقابیژن به آن اشاره کردند. البته همه اینهادر جامعه آماری اطراف من است.
متاسفانه آنچه که بسیار بر روی آن مانور داده می شود قصه وضعیت معاش امروزی مردم است و کمتر به بحث زیرساختهای توسعه بعنوان ضرورتهای اجتناب ناپذیر پرداخته می شود. حکایت کنونی حکایت همان جوانی است که به پیرمردی که در آستانه مرگ نهال گردو می کاشت، خرده گرفت می ماند. جوان در پاسخ شنید که "دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما می کاریم تا دیگران بخورند." مساله این است که دولت کنونی تمام کشته های دیگران را خورده است و خود هیچ نهالی جز توقع و بی برنامگی نکاشته است.
برای نه گفتن به این شرایط باید در صحنه حاضر شد