۱۳۸۳/۰۷/۲۸

تولد پژوهشكده مخابرات نظري مبارک

اين مطلب دز اصل کامنتي به نوشته مسعود است. ولي ديدم کامنتها زياد شده گفتم شايد کسي ديگر آنجا را چک نکند.
۱- من واقعا تبريک مي گويم اين قدم بسيار مهمي است. اهميت دادن به تحقيقات نظري به هر دليل که باشد اتفاقي فرخنده و ميمون است. براي کشوري مثل ما که پول نفت داريم و در بسياري موارد به جاي سرمايه گذاري آن را حرام مي کنيم اين کار يکي از بهترين روشهاي سرمايه گذاري بلندمدت است.
۲- من فکر نکنم هيچ سياستمداري در هيچ جاي دنيا وقتي قدمي در جهت حمايت از علم برمي دارد تماما قصدش خير باشد اگر بداند که با خرج کردن آن پول در محل ديگر منافع بيشتري براي کشورش، حزبش و خودش وجود دارد مسلم بدانيد يک لحظه در جابجا کردن آن منابع ترديد نمي کند. اينکه منافع کدام گروه (کشورش، حزبش و خودش) را در تصميم گيريش دخيل کند بستگي دارد به اينکه دموکراسي در آن کشور چقدر پا گرفته، گروههاي مخالف چقدر قدرت و آزادي دارند، چه مدت تا انتخابات بعدي وقت باقي است و ....
۳- در اين وانفسا اگر پول نفت را بدهند اساتيد دانشگاهها سفر تفريحي هم بروند دانشگاههاي خارج بهتر از خرج کردن آن براي برخي از مديران دولتي است.
۴- ممکن است دوستان بپرسند اينکه رديف بودجه مجزا براي پژوهشکده در نظر گرفته اند چه حسني دارد؟ اين دقيقا مثل آن است که اتصال ۱ اينچي لوله آب منزل شما به لوله اي با چه قطري وصل باشد. هر چه آن لوله بزرگتر باشد نشان مي دهد شما به سرچشمه نزديکتريد و احتمال قطعي آب کمتر مي رود. علاوه بر آنکه در زمان کم آبي ميرآب براي صرفه جويي ابتدا سراغ مشترکيني مي رود که انشعاب بزرگتري دارند. علاوه بر آنکه تحصيل بودجه مستقيم از سازمان تلاطم سياسي را در پژوهشکده کمتر مي کند، چون تاثير نهادهايي مثل مخابرات يا حتي مديريت دانشگاه در آن کمتر است. هر چند که دانشگاه شريف با توجه به ساختار مديريتي که دارد يکي از بهترين ساختارهاي مديريتي در دانشگاههاي کشور است و شوراهاي مختلف قدرت رييس را محدود مي کند (البته در مقايسه با ساير دانشگاهها).

۴ نظر:

MBZ (Massoud Babaie-Zadeh) گفت...

(کامنت از نوع حالگیری!) لطفا از واحدهای SI در مثالهای خود استفاده کنید! (اثرات لندن است؟! ؛-) )

MBZ (Massoud Babaie-Zadeh) گفت...

در جواب فرزانه: اولا هنوز كو تا پژوهشكده واقعا راه بيفتد! اما ملاك مقاله (كه هنوز هم 100% نشده است) جلوگيري از به انحراف كشيده‌شدن پژوهشكده در آينده (ورود افراد فاقد صلاحيت لازم) است.

Farshad F گفت...

۱- نه خير از شنتيا خبري نشد. ظاهرا خيلي با مشکلات اول ازدواج دست به گريبانه. من هم توانستم مسئله ام را حل کنم. پس از آنکه با سري افراشته سراغ استاد راهنمايم رفتم گفت از لحاظ رياضي درست است ولي از لحاظ اقتصادي Doesn't make sense و يک مسئله مشکلتر طرح شد که مفهوم اقتصادي روشن هم داشته باشد و فعلا مشغول دست و پنجه نرم کردن با آن هستم.
۲- در مورد معيار يک مقاله در مجلات معتبر براي کارهاي تئوريک، فکر کنم به هر حال براي اندازه گيري ميزان فعاليت افراد مختلف در يک سازمان معيارهاي کمي گريز ناپذيرند. مگر آنکه شخصي به چنان سطح کيفي رسيده باشد که اعضاي سازمان متفق القول باشند که حضور او حتي بدون رعايت معيارهاي کمي براي سازمان مفيد است، البته بديهي است وجود اين استثناها بايد استثنا باشد نه قاعده.
۳- اصولا نوشتن آيين نامه هاي اجرايي به خصوص در زمينه ارزيابي شاخصهايي که خصوصيت کيفيت هم در آنها نقش تعيين کننده دارد بسيار مشکل است. مثلا در همين مورد کيفيت مجله ها متفاوت است، خيلي از مواقع بين زمان قبول مقاله براي چاپ تا چاپ نهايي فاصله زيادي وجود دارد، برخي مقاله ها کار مشترک است و ... مهم تر از همه کيفيت مقالات يکسان نيست. معيار خام يک مقاله در هر سال به هر صورت هم شفاف است و هم کمتر قابل مناقشه.

Farshad F گفت...

Dear Saeid
I do apologise for this delay. It is not my fault. It seems that company is so busy with their current customers and is not interested in finding new one. I think I should to go there myself or try the manufacturer again. I'll do both ways and let you know the result.