۱۳۸۳/۱۰/۰۸

فتوحات اینترنتی


کسی این دکتر علی‌اکبر جلالی را می‌شناسد؟ فکر کنم استاد دانش‌گاه علم و صنعت باشد. هر چند وقتی یک بار ایسنا خبری درباره‌اش بیرون می‌دهد که پر است از شرح فتوحات حضرتش در عرصه‌ی فن‌آوری اطلاعات. از همین خبرها می‌توان فهمید که از آن رندان روزگار است که سوراخ دعا را خوب پیدا کرده.
متن این خبر آخری که ایسنا درباره‌اش داده الحق که خواندنی است:


مشاور طرح ICT روستايي، گفت: طي قراردادي، شركت تحقيق و پژوهش پتروشيمي با مركز ICT روستاي قرن‌آباد همكاري مي‌كند.
دكتر علي‌اكبر جلالي، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: دوركاران روستاي قرن‌آباد در اين قرارداد موظف شده‌اند كه كليه‌ي اختراعات ثبت شده، مقالات علمي منشره در مجلات مختلف علمي آمريكا، اروپا و ژاپن را جمع‌آوري و دسته‌بندي كرده و در اختيار شركت پژوهش و تحقيق پتروشيمي قرار دهند
.

جان من یکی پیدا نشده به این آقای دکتر بگوید آخر این چه شرکت تحقیق و پژوهشی است که خودش عرضه ندارد مقاله پیدا کند؟ ( راستی تحقیق و پژوهش مگر هم‌معنی نیستند؟ ) روستایی ساکن قرن‌آباد با کدام تخصص همه‌ی اختراعات ثبت شده و مقالات علمی منتشرشده را می‌تواند دسته بندی کند؟ جمع‌آوری و دسته‌بندی کردن یعنی چه؟ کسی که چیزهایی را دسته‌بندی علمی می‌کند نباید از آن چیزها سردربیاورد؟ شاید هم مقاله ها را پرینت گرفته‌اند و دسته دسته‌اش کرده‌اند.

اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در حال حاضر حدود 30 نفر كارشناس در اين روستا آموزش‌هاي لازم را ديده‌ و به كار تحقيق مشغول هستند، اظهار داشت: تا كنون بيش از 400 سايت ايراني در زمينه‌هاي مختلف تحقيقاتي،‌ اشتغال‌زايي، توليدي و علمي و اغلب پرتال‌هاي موفق جهان توسط اين 30 كارشناس مورد مطالعه قرار گرفته، بگونه‌اي كه هم اكنون آماده‌اند تا هر نوع تحقيقي را از سازمان‌هاي دولت يا بخش خصوصي انجام دهند.

این «استاد» دانش‌گاه از چه جور تحقیقی حرف می‌زند؟ چه‌طور می‌شود ۳۰ نفر را در روستایی آموزش داد که بتوانند هر نوع تحقیقی انجام دهند؟ تحقیق یعنی جست‌وجو در اینترنت؟
به این خبرنگار «سرويس جامعه اطلاعاتي-فناوري اطلاعات» ایسنا هم چند جایزه‌ی باید بدهند که این همه جفنگ را در یک خبر پانزده خطی توانسته جا دهد، هم‌زمان دستور زبان فارسی را هم نابود کند، و « در پایان» تنظیم خبر را هم به کمال برساند و یادش بیاید که یک چیزی را جا انداخته و بنویسد:

جلالي در پايان افزود: اين گروه برروي مواد «دي متيل اتر و وينيل استات منمر» تحقيق و بررسي مي‌كنند كه از مواد پتروشيمي است.

این هم دو نمونه از فتوحات آقای دکتر:
۱. روستای قرن‌آباد
۲. روستای شاه‌کوه
این هم کارت تبریکی که ایشان برای خودشان فرستاده‌اند. متن پیام آقای دکتر را که از دانش‌گاه ویرجینیا فرستاده‌اند بخوانید.

پی‌نوشت:من تاثیر فن‌آوری اطلاعات را بر توسعه‌‌ی روستایی قبول دارم، اما این حرف‌ها را که این آقای دکتر می‌زند نه. اتفاقا دوستی دارم این‌جا که دکتری‌اش را در همین زمینه دارد می‌گیرد، به کشورهای مختلف جهان سوم هم رفته و چیزهای جالبی برایم تعریف کرده‌است. شاید ازش خواستم که این‌‌جا میهمان‌مان شود و از تجربه‌های جالبش در هند برای‌مان بنویسد.

هیچ نظری موجود نیست: