۱۳۸۳/۰۳/۲۲

هوش

هوش چیست؟ باهوش کیست؟ بعد از اینکه معما‌های دوستان را دیدم دوباره به یاد این موضوع قدیمی افتادم. همیشه به آزمون‌های هوش علاقه داشته‌ام و هنوز هم وقتی بی‌کار می‌شوم، در اینترنت معما شکار می‌کنم و سعی می‌کنم آنها را حل کنم. بعضی از معما‌ها به شکل باور نکردنی و حتی ناعادلانه‌ای دشوار هستند و با‌هوش‌ترین افراد را به زانو در می‌آورند. ولی جالب این است همیشه کسی پیدا می‌شود که دشوارترین آنها را هم حل کند. از میان این آزمون‌های خیل مشکل، یکی تست معروف «روتوس» هست که به عنوان نمونه دو معما از آن را اینجا می‌آورم. کسی می‌تواند حدس بزند که در دو سری زیر،‌ عدد بعدی کدام است؟


1 - 4 - 17 - 66 - 247 - 918 - 3425 - ???


15 - 91 - 82 - 46 - 61 - 84 - 59 - 78 - ???


اطمینان می‌دهم که هر دو معما جواب دارند و ده‌ها نفر تا به حال توانسته‌اند که آنها را حل کنند. البته لازم به گفتن نیست که من خودم نتوانستم در این چند ساله آنها را حل کنم (اولین بار این سری معما‌ها را سه سال پیش دیدم) و به تازگی جواب آنها را طراح مسایل منتشر کرده است.

۲ نظر:

Arash Salarian گفت...

راستی، به تازگی در این سایت دو سری تست هوش بسیار جالب دیده‌ام. یکی برای افراد دارای ضریب هوش بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ تنظیم شده است و دیگری که مشکل‌تر است ضریب‌ هوش بیش از ۱۸۰ را هم درست تخمین می‌زند. اگر کسی معمای هوش مشکل دوست دارد، این گوی و این میدان.
http://www.highiqsociety.org/noflash/nonmembers/iqtests.htm

ناشناس گفت...

آقای آرش سلام
فکر کنم همه سرگرم حل کردن معما هستند که از هیچ کس خبری نیست. خوب اگه می خواستید همه را بفرستید دنبال نخود سیاه اصلا چراوبلاگ درست کردید!