۱۳۸۳/۱۲/۲۹

سال هشتادوسه‌ی خود را چه‌گونه گذراندید؟

یک سال دیگر هم گذشت. به سرعت برق و باد. شاید بد نباشد هر کدام از ما نگاهی به سالی که گذشت بیندازیم و ببینیم چه کرده‌ایم. مهم‌ترین رخ‌دادهای زنده‌گی‌مان در سال هشتادوسه را بنویسیم.
مهم‌ترین اتفاقی که برای خود من افتاد این بود که از اواسط پاییز سرپرستی تحصیلات تکمیلی دانش‌کده علی‌رغم میلم به من واگذار شد و بخش زیادی از وقتم را گرفت. به خصوص این اواخر که تعدادی از دانش‌جویان کارشناسی ارشد می‌خواستند دفاع کنند. کارهای علمی‌ام چندان راضی کننده نبود. تنها یک مقاله در مجله‌ی Annals of Physics چاپ کردم.
چند کتاب غیر مرتبط با فیزیک هم خواندم. یکی رمان «مرد تکثیر شده» بود از «ژوزه ساراماگو» که به توصیه‌ی فرشید سهیلی خواندمش. به نظرم خیلی بی‌مزه بود. بر خلاف «کوری». البته نظر مرا در مورد «رمان» جدی نگیرید. اصولاً رمان‌خوان نیستم. چند وقت پیش یکی از دوستانم سعی کرد مرا قدم به قدم رمان‌خوان کند. از «طوفان برگ» مارکز شروع کرد و بعد از آن «گزارش یک مرگ‌»اش. ولی موفق نشد و کار در همین جا خاتمه یافت. چند سال پیش هم مهرداد توصیه کرد «ناتور دشت» را بخوانم. هنوز نخوانده‌ام. ولی فایده‌اش این است که هر وقت این کتاب را در کتاب‌فروشی می‌بینم یاد مهرداد می‌افتم. یک کتاب دیگر هم که مرا یاد مهرداد می‌اندازد «شوهر آهو خانم» است که اگر اشتباه نکنم در نوروز سال هفتاد آن را خوانده‌بود و وقتی بعد از تعطیلات نوروز از او پرسیدم عید چه کار کردی و گفت که این کتاب را خوانده است با خود اندیشیدم: چه آدم بی‌کاری!
«باز‌اندیشی زبان فارسی» از داریوش آشوری خیلی جالب بود. یکی دو مطلب در مورد رسم‌الخط فارسی دارد که در‌باره‌اش خواهم نوشت.
«در هوای حق و عدالت» از محمد‌علی موحد که قبلاً کتاب «خواب آشفته‌ی نفت» اش را هم خوانده بودم بسیار زیبا بود (البته هنور همه‌اش را نخوانده‌ام).
چند داستان از شرلوک هولمز هم خواندم و یک کتاب هم از آگاتا کریستی.
یک کتاب معرکه برای کسانی که به کتاب‌های عمومی فیزیک علاقه‌مندند این کتاب است: آیا اینشتین درست می‌گفت؟ عنوان انگلیسی‌اش برای دوستان خارج از کشور ?Was Einstein Right است.

در سال هشتادو سه شروع به یادگیری سه‌تار کردم. الآن می‌توانم یکی از پیش‌درآمدهای ساده‌ی ماهور را بزنم.
آخرین اتفاق مهم هم این بود که همین چند روز پیش دایی شدم!

امیدوارم سال هشتادوسه برای همه‌ی دوستان پربار بوده باشد و سال هشتادوچهار پربارتر. سال نو مبارک.

۲ نظر:

mehrdad گفت...

سلام کیوان جان،

عیدت مبارک. الان حسابی گرفتارم، سر فرصت بیش‌تر می‌نویسم. اما حالا که صحبت داریوش آشوری شد این‌جا نوشته‌هایش را می‌توانی بخوانی. آخرین مقاله‌اش درباره‌ی مشکل زبان فارسی است. یک مقاله‌ی مفصل هم دارد در نقد «غرب‌زدگی» جلال آل احمد.

mehrdad گفت...

یادم رفت پدر شدن امید و دایی شدن خودت را تبریک بگویم. به امید هم سلام برسان و تبریک بگو.