۱۳۸۵/۰۸/۱۹

ایران و انتخابات آمریکا

سه‌شنبه‌ای که گذشت انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا بدجوری به بوش و جمهوری‌خواه‌ها ضربه زد. دموکرات‌ها حالا هم درمجلس نمایندگان و هم در سنا اکثریت هستند.
به گمانم شکست جمهوری‌خواه‌ها در این انتخابات سیاست خارجی آمریکا را در دو سال آینده تغییر خواهد داد. و البته ایران هم از این تغییر بی‌نصیب نخواهد بود:

۱. دیروز بوش استعفای رامسفلد را قبول کرد و رابرت گیتز را گذاشت جای او در وزارت دفاع. رامسفلد به همراه دیک چنی معاون اول بوش از طرف‌داران سرسخت حمله به ایران هستند و اگر توی عراق گیر نکرده بودند تا حالا چند بار به ایران حمله کرده‌بودند. همین دو نفر و تیم‌شان تمام تلاش‌های وزارت خارجه‌ی آمریکا را (چه در زمان وزارت پاول و چه در زمان رایس) برای تعامل با ایران بی‌اثر کردند.

۲. جانشین رامسفلد، رابرت گیتز، زمان بوش پدر رییس سیا بوده. می‌گویند آدم میانه‌رو و عمل‌گرایی است. دو سال پیش هم به هم‌راه برژینسکی برای شورای روابط خارچی آمریکا گزارشی نوشتند و گفتند آمریکا باید با ایران مذاکره کند.
رابرت گیتز هم‌چنین عضو کمیسیون بیکر-همیلتون است که قرار است راه‌هایی برای به‌تر کردن وضع عراق به دولت آمریکا پیش‌نهاد کنند. هنوز گزارش کمیسیون رسمآ منتشر نشده اما بعضی بندهایش به رسانه ها درز کرده که در آن به دولت آمریکا توصیه شده درباره‌ی عراق با ایران مذاکره کند.

۳. به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۰۶ جان بولتون هم از نمایندگی آمریکا در سازمان ملل برکنار می‌شود. جان بولتون هم از آن جانورهای تندرو است که بدجوری به کاربرد زور در روابط خارجی معتقد است. به شدت هم طرف‌دار سخت‌گیری و حتی حمله به ایران است.

۴. از بازندگان انتخابات یکی هم سناتور «ریک سنتروم» بود که به ضد ایرانی بودن معروف است.

۵. البته یکی دو نفر از جمهور‌ی‌خواه‌های کمی طرف‌دار ایران هم دوباره انتخاب نشدند که یکی‌شان رییس کمیته‌ی روابط خارجی مجلس بود. احتمالآ جانشین‌ش یک دموکرات تندرو خواهد بود که از طراحان قانونی بود که همین چند وقت پیش درمجلس و سنا بر ضد ایران تصویب شد. [+]

در هر حال قدرت گرفتن دموکرات‌ها لزومآ به معنای به‌تر شدن رابطه‌ی ایران و آمریکا نخواهد بود. به گمانم احتمال حمله‌ به ایران کم‌تر شده ولی در عوض احتمال تحریم ِ سخت‌تر ایران بیش‌تر است. ضمن این که هم‌حزب نبودن دولت و سنا-کنگره راه را برای اعمال نفوذ بیش‌تر تندروهای طرف‌دار اسراییل هم‌وارتر می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست: