۱۳۸۳/۰۶/۲۵

معما

دو تا معما طرح میکنم تا دوستان در مواقع بیکاری کمی فسفر مصرف کنند و احیانا تعداد کامنتها کمی افزایش یابد :
معمای اول :فرض کنید ۱۰ دسته ۱۰ تایی چوب کبریت داریم . وزن هر عدد چوب کبریت در ۹ دسته یک گرم است و وزن هر عدد چوب کبریت در یک دسته ۹/۰ گرم است. یک عدد ترازوی دقیق ( با دقت ۱/۰ گرم ) موجود است.چگونه میتوان با یکبار(فقط یکبار) وزن کردن ، دسته کبریت شامل چوبهای ۹/۰ گرمی را از بقیه جدا کرد؟؟؟
( راهنمایی : ترازوی فوق ترازوی دو کفه ای نمیباشد ، ترازویی است که وزن را دقیقا نشان میدهد)

معمای دوم :روزی مامور آمارگيری به در خانه‌ای می رود و از صاحبخانه مي پرسد چند بچه داری و هر کدام چند سالشان است؟ صاحبخانه جواب می‌دهد سه دختر دارم که حاصل ضرب سن آنها ۳۶ است. و حاصل جمع سن آنها شماره پلاک خانه‌مان است. مامور به پلاک خانه نگاه می‌کند و پس از فکر کردن می‌گويد اطلاعات کافی نيست. صاحبخانه می‌گويد دختر بزرگه خوشگل تره. مامور سن دخترها را يادداشت می کند و می‌رود. حال بگوييد سن هريک از دخترها چند سال بوده است؟
نکته :در اینجا سن را فقط بر حسب سال در نظر بگیرید به عبارت دیگر سن دختران اعداد طبیعی هستند وسراغ اعداد اعشاری نروید.

۴ نظر:

کیوان گفت...

با عرض معذرت جواب معماها را می‌نویسم. امیدوارم ضد حال تلقی نشود. البته الآن فسفر مصرف نکردم. در واقع این‌ها معما‌های نسبتاً مشهوری هستند.
معمای اول: دسته‌ها را شماره‌گذاری می‌کنیم از یک تا ده. از دسته‌ی اول یک چوب‌کبریت، از دسته‌ی دوم دو تا، ... و از دسته‌ی دهم ده تا بر می‌داریم. و این مجموعه را وزن می‌کنیم. اگر وزن آن‌ها از ۵۵ گرم ۱/۰ گرم کمتر باشد، دسته‌ی اول ۹/۰ گرمی‌ است. اگر ۲/۰ گرم کمتر باشد دسته‌ی دوم ۹/۰ گرمی است، ... و اگر ۱ گرم کمتر از ۵۵ گرم باشد دسته‌ی دهم ۹/۰ گرمی است.

معمای دوم: اگر تمام «سه‌تایی» هایی از اعداد درست را که حاصل‌ضرب آن‌ها ۳۶ می‌شود به دست آوریم آن وقت خواهیم دید که فقط دو «سه‌تایی» وجود دارند که مجموع آن‌ ها با هم برابر است. یکی (۱،۶،۶) و دیگری (۲،۲،۹) که مجموع اعداد هر کدام ۱۳ می‌شود. تنها در این صورت است که دیدن پلاک جواب را مشخص نمی‌کند. زیرا در بین تمام سه‌تایی‌های دیگر مجموع تکراری وجود ندارد. در بین این دو جواب هم فقط یکی از آن ها شامل یک «دختر بزرگ‌تر» است. بنابراین سن دخترها ۲و ۲و ۹ سال است.

Fatemeh Esmaeeli گفت...

حالا جايزه حالا جايزه !!!
حميد عزيز حالا شما بايد جايزه بديد تازه 2 تا جايزه يکي براي اينکه جواب مسابقه را گفتند يکي هم براي اينکه فسفر مصرف نکردند:)

Hamid Tajgardoon گفت...

جوابهای کیوان کاملا درست است والله باید خدمت خانم اسماعیلی عرض کنم که من برای حل مساله جایزه ای تعیین نکرده بودم در عین حال در خدمتیم

کیوان گفت...

نگفتم فسفر مصرف نکردم. گفتم «الآن» فسفر مصرف نکردم. منظور م اين بود که قبلاً اين معماها را ديده بودم و فسفرش را هم به اندازه‌ی کافي و وافي خرجشان کرده بودم.