فيلم يکی از کنسرتهای شجریان در آمریکا را دیدم. با تار حسین علیزاده، کمانچهی کیهان کلهر و تمبک همایون شجریان که در آواز هم پدرش را همراهی میکند و الحق پسری است کو نشان از پدر دارد. در یکی از بخشهای زیبای کنسرت، همایون تمبک را کنار میگذارد و پدر و پسر شعر زیر را یک مصرع در میان میخوانند:
تو را سری است که با ما فرو نمیآید
مرا دلی که صبوری از او نمیآید
کدام دیده به روی تو باز شد همه عمر
که آب دیده به رویش فرو نمیآید
جز این قدر نتوان گفت در جمال تو عیب
که مهربانی از آن طبع و خو نمیآید
چه عاشق است که فریاد دردناکش نیست؟
چه مجلس است کز او های و هو نمیآید؟
کسیر بود مگر شور عشق سعدی را
که پیر گشت و تغیر در او نمیآید.
راستی آیا کسی (مثلاً حمید ستار) مرجعی یا منبعی سراغ دارد که بتوان در آن اطلاعاتی در مورد دستگاههای موسیقی ایرانی به دست آورد؟ البته زیاد تخصصی نباشد طوری که کسی مثل من هم که در این زمینه «هِر» را از «بِر» تشخیص نمیدهد بتواند بفهمد.
وبلاگ ِ چند نفر از ورودیهای سال ۶۹ دانشکدهی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی اصفهان
۱۳۸۳/۰۷/۰۱
همایون
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)
۴ نظر:
دستت درد نکند حميد جان. متشکرم.
كيوان جان،
لينك زير را امتحان كن
http://cyberend.com/culture/10_culture.htm
جالب بود عزیز، ممنون.
اقا کیوان حالا که...:
کتاب راز مانا (استاد شجریان) را مطالعه کن
در ضمن اقا کیوان خودت بهتر میدانی شناخت موسیقی از هر نوعیش از طریق شنیداری حاصل میشود. فکر نمیکنم مطالعه کتابها بتواند کمک چندانی بکند.
ارسال یک نظر