۱۳۸۴/۰۴/۰۴

...


وقال الشیطان لما قضی الامر ان الله وعدکم وعد الحق ووعدتکم فاخلفتکم وما کان لی علیکم من سلطان الا ان دعوتکم فاستجبتم لی فلا تلومونی ولوموا انفسکم ما انا بمصرخکم وما انتم بمصرخی انی کفرت بمآ اشرکتمون من قبل ان الظالمین لهم عذاب الیم

سوره ابراهیم، آیه ۲۲

۸ نظر:

MBZ (Massoud Babaie-Zadeh) گفت...

انتخاب احمدي‌نژاد هم مثل هر چيز ديگر معايبي دارد و مزايايي. توجه كنيد كه در هر حال رقيب وي هاشمي بوده است و اگر هاشمي هم انتخاب شده بود، باز هم چندان خوشحال نبوديم: اتفاقي كه نبايد مي‌افتاد، در دور اول (و يا بهتر است بگوييم قبل از آن) افتاده بود.
بايد قبول كنيم كه در چند سال گذشته به عامه مردم و طبقات متوسط به پايين ظلم و بي‌توجهي بسيار زيادي شده است (هم در دوره هاشمي و هم در دوره خاتمي). طرحهايي مثل فروش خدمت سربازي و يا جذب دانشجويان پولي در دانشگاه دل مردم را به درد مي‌آورد. به عنوان مثال هم اكنون مي‌توان با پرداخت ترمي 3500 يورو، در دانشگاه شريف، شعبه كيش درس خواند (رشته برق هم جديدا اضافه شده است) و «همان مدرك دانشگاه صنعتي شريف» را دريافت كرد. يا براي دانشجويان شبانه (كارشناسي ارشد) كه با پرداخت شهريه در دانشگاههاي دولتي ثبت نام مي‌كردند (از جمله در دانشگاه شريف)، و در سالهاي گذشته موقع راه‌اندازي اين طرح قرار شده بود كلمه «شبانه» روي مدرك آنان ذكر شود، وزارت علوم اعلام كرده است كه از امسال اين كلمه ذكر نشود، و اين دسته از دانشجويان هم همان مدرك معمولي را بگيرند.
آيا همه اينها ظلم به مردم عادي و خدمت به مرفهين نيست؟! آيا مي‌توانيم انتظار داشت كه در دولتمان قوانيني از اين دست بگذاريم و بعد هم توده مردم بيايند و كسي را كه وعده رفع بي‌عدالتي داده بگذارند و به ما راي بدهند؟ (شايد در ابتداي دوره خاتمي و نفت 8 دلاري، فروش سربازي توجيه داشت، ولي هم‌اكنون جذب دانشجويان پولي هيچ توجيهي جز ظلم ندارد – مطالبات معوقه معلمان هم همينطور).
دو مثالي كه آوردم تنها مثالهاي كوچكي بود. وگرنه اختلاف طبقاتي در چند سال گذشته با شتاب بسيار زيادي افزايش پيدا كرده است (يك مثال خيلي خوب، وضعيت مسكن است).
اگرچه شخصا با سياستهاي اقتصادي احمدي‌نژاد موافق نيستم (البته در وضعيت فعلي مي‌تواند پول نفت را خرج كند و رضايت نسبيي براي مردم فراهم آورد، ولي چون زيرساختش ايجاد نشده، گندش بعد از افت قيمت نفت در خواهد آمد!). اما لااقل اميدوارم بيعدالتيهايي از جنس جذب دانشجويان پولي برچيده شود.

Farshad F گفت...

اول بگویم من به هیچ عنوان در پی آن نیستم که مردم را محکوم کنم و به رای اکثریت بی احترامی کنم اما حق دارم با رای اکثریت موافق نباشم. اما معتقدم هر رای را باید در شرایط خود تحلیل کرد و اگر فرصتی دست داد تحلیل خود را در چند روز آینده که توانستم فکر خودم را جمع کنم می نویسم. هنوز از شوک این هفده میلیون رای درنیامده ام.
اما آقا محمود شما گفته اید "يقين داشته باشيد كه ملت عليرغم عقل ظاهري عقلاي جامعه راه را به اشتباه نخواهد رفت." و بعد در چند سطر پایین تر گفته این مردم هشت سال پیش فریب خاتمی را خوردند و الان دروغ احمدی نزاد را باور کردند. آیا فریب خوردن و دروغ را باور کردن اشتباه نیست؟
مهرداد جان٬ رضا هم چند وقت پرسیده بود آیا کسانی که عضو وبلاگ نیستند می توانند کامنت بگذارند؟

Arash Salarian گفت...

در مورد کامنت‌ها: تمام کسانی که عضو blogger باشند می‌توانند کامنت بگذارند. به نظر من اگر کامنت‌ها را فقط محدود به اعضا کنیم، نوعی سخت‌گیری بیش از حد زیاد است. اگر هم کامنت‌ها را به طور کلی آزاد کنیم، ممکن است نوشته‌های بی‌نام و نشان فراوانی دریافت کنیم. فکر می‌کنم که وضعیت حاضر، راه حل میانه است.

mehrdad گفت...

۱. کسانی که عضو وبلاگ نیستند می توانند انوشت بگذارند. کافی است در بلاگر نامی داشته باشند. اگر بخواهید می توانم کاری کنم که فقط آن ها که عضو وبلاگ هستند بتوانند حاشیه بنویسند.

۲. همه‌ی تاکیدم برای آوردن این آیه بر این یک نکته بود که: «فلا تلومونی لوموا انفسکم». مقصری اگر هست همه‌ی ماییم.

Aziz گفت...

اين گفتار نادرستي است كه
"ملت عليرغم عقل ظاهري عقلاي جامعه راه را به اشتباه نخواهد رفت"
با فتنه سامري بني‌اسرائيل عليرغم تلاش هارون و ديگر مومنان به گوساله پرستي روي آوردند. همين ملت بود كه در نهايت بعد از رحلت نبي‌اكرم با ابوبكر بيعت كرد و از علي روي برگرداند.
مثالهاي از اين دست بسيار است. بيخود دلمان را به درست بودن راي توده مردم خوش نكنيم، مردم حق انتخاب دارند ولي به هر حال ممكن است انتخاب نادرستي بكنند.

Fatemeh Esmaeeli گفت...

من به خودم قول داده بودم که بعدازنتايج انتخابات در مورد آن مخصوصا درمحيطهاي دوستانه ايي مثل اينجا صحبت نکنم ضمن اينکه من در اين وبلاگ مطالب هجو واهانت آميزي به کانديداي مورد نظرم به هيچ عنوان نديدم اما جاهاي ديگر زيادديدم به نظر من هرچي بود ديگه گذشت وما همه الآن يک ملت هستيم در مقابل مسولان وهر کسي حق دارد مطالبات خودرا از رييس جمهور مملکتش بخواهد نميخواهم از احمدي نژادتعريف کنم بالاخره هرکس اشتباهاتي دارد وهيچکس معصوم وبدون اشتباه نيست چنانکه ديديم احمدي نژاد هم اشتباهاتي داشت اما من هم روز انتخابات صحنه هايي ديدم که اشک در چشمانم حلقه زد نميدانم شايد باور نکنيداما باورش هم براي خود من مشکل است اما من يک مشت آدم فقيروبيچاره و فکسني ودرب وداغون را که هيچوقت نه ديده ميشوندونه بحساب مي آيند را ديدم که با ذوق وشوق شناسنامه هايشان رادر دست گرفته بودند ومي گفتند ميخواهيم به احمدي نژادراي دهيم بلکه به وضع ما رسيدگي کند وبعضيهاشون با من درد دل ميکردند و ميگفتند خانم مردم فقيروبيچاره وبد بخت شده اند باورکنيد من آدمهايي را ميشناسم که نان شب ندارند بخورند و هميشه گرسنه اند وهمه اش زيرسر اين رفسنجاني و فک وفاميلش هست وفهميدم براي يک مشت ادم فقيروبيچاره قبل از اينکه واژه هاي مثل آزادي ودموکراسي معنا داشته باشد عدالت خواهي وساده زيستي مسئولانشان معناي ملموستري دارد خيلي خوشحالم از اينکه اگردر مملکتي زندگي ميکنم که آزادي بيان و عقيده کمرنگ است اما حداقل دموکراسي آنقدر هست که راي من آدم معمولي با راي و رهبر و آقاي خاتمي و خيلي بزرگان و خيلي کوچکها آدمهايي فقيرو بيچاره ايي که هيچوقت نه به چشم مي آيند ونه حساب ميشوند ارزش يکسان و برابر دارد

Fatemeh Esmaeeli گفت...

چقدر جالب پس شما هم همه اسامي فارسي رابا ؟ سوال مي بينيد خيلي جالب بود انوقتها که بحث انتخابات داغ بود من تمام اسامي فارسي را با ؟ ميديدم واصلا نميدانستم ؟ چندنفروچه کساني هستند وفقط صداي فرزانه را تشخيص ميدادم آنهم بخاطر اينکه لحن حرف زدنش برايم آشنا بود من فکر کردم که مشکل از اکسپلوررمن است بعدبراي اينکه اشتباه نکنم به لينک علامت ؟ ميرفتم و اسم واقعي را ميديدم وبراي هر اسم يک نشانه گذاشته بودم که مثلا تعداد علامت سوالها به تعداد حروف اسم است براي همين با اطمينان کامل به شما ميگويم اگر تعداد علامت سوالها پنج تا بوده حتمافرزانه نبوده چون فرزانه شش تا علامت سوال دارد فرزانه جان کجايي بيا از خودت دفاع کن من دليلهام تمام شد در ضمن من هم با شما دوست عزيز موافقم مابايد دموکراسي وآزادي رادر جمع کوچک خودمان امتحان کنيم اما شما هم از دست ما ناراحت نشويد چون تاحالا ما اينطور مهمان عزيز که چه عرض کنم صاحبخانه عزيزي نداشتيم و براي همين شايد براي ما غير منتظره بوده وفکر مي کرديم ممکنه کسي مزاحم باشد چون قبلا چندنفر به اسم ناشناس حرفهاي نابجا ميزدند

Arash Salarian گفت...

در پاسخ به فرزانه: راستش نمی‌دانم که این مشکل «invalid account» چیست. تا به حال برای من پیش نیامده. پیشنهاد: تمامی فایل‌های موقت و کوکی‌ها را IE پاک کنید. گاهی مشکل با این کار حل می‌شود.
در مورد علامت سوال: این اشکال از بلاگر است و به تازگی پیش آمده. در حال حاضر راه‌حلی برایش ندارم. به همین دلیل، دوباره اسمم را در پروفایلم از فارسی به انگلیسی برگردانده‌ام.
در مورد قضیه دعوا و سو‌تفاهم: یکی به ما هم بگه موضوع چیه؟! منکه نفهمیدم محمود از چی ناراحت است و مهرداد چه کار کرده و یا برعکس!
در مورد دمکراسی و درست بودن و این حرفها: همانطور که چند بار اشاره کرده‌ام، دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید که سوال اساسی که مدل حکومت دمکراسی به آن پاسخ می‌دهد، سوال «حکومت از آن کیست»‌ نیست بلکه دمکراسی پاسخی به این سوال است: «چگونه می‌توان حکومت ناسالم را به شکل مسالمت‌آمیز به زیر کشید».
در آخر، انتخاب احمدی‌نژاد البته فوایدی هم داشته است: وبلاگ ما پر مشتری شده. طاهره بالاخره یک کامنت نوشته. محمود یک عضو فعال شده. همه فهمیده‌اند که در دیدن ???? به جای اسم نویسندگان تنها نیستند. تازه اینها فقط فواید این انتخاب برای یک وبلاگ است. اگر مجموعه وبلاگ‌های فارسی را در نظر بگیریم، خودتان حساب کنید که این انتخاب «چندتا» فایده‌داشته است!