۱۳۸۴/۰۳/۲۸

آرای سازمان یافته

امروز در چند وب سایت خواندم که نوشته بودند آرای سازمان یافته جناح راست که انتظار می رفت متعلق به قالیباف باشد به احمدی نزاد داده شد. بحث من اینجا در مورد این نیست که این آرا به که داده شده است بلکه تذکر یک نکته است. تا زمانی که این آرای سازماندهی شده متضمن تقلب در انتخابات نباشد و از امکانات عمومی برای جهت دهی به آنها سوءاستفاده نشود این روش جمع آوری آرا بد نیست. البته می دانم که این دو پیش فرض ممکن است محل مناقشه باشد ولی باید دقت کنیم که یک عبارت را که در باطن خود هیچ بار منفی ندارد به عبارتی با بار منفی تبدیل نکنیم
این کار قبلا در فضای سیاسی - اجتماعی و فرهنگی ایران بسیار صورت گرفته است و یکی از بدترین مثالهای آن بار منفی است که به عبارت سودجویی داده اند. این کلمه که می تواند یکی از کلیدی ترین وازه ها در هر اقتصادی باشد در کشور ما با به یک دشنام تبدیل شده است. در به کارگیری وازه ها باید بسیار دقت کرد. اگر یک گروه سیاسی با شبکه ای از انسانها می تواند پیام خود را به حامیانش برساند (با آن دو پیش فرض) این نه تنها بد نیست بلکه یکی از عوامل پیشرفت دموکراسی است. و به یاد داشته باشیم که اصلاح طلبها با شرکت در انتخابات و مخالفت با تحریم به طور ضمنی پذیرفته اند که این پیش فرضها در سطح قابل قبولی فراهم شده اند

۵ نظر:

Hamid Tajgardoon گفت...

نتایج اعلام شدخ مشکوک میباشند.من نمیدانم شواری نگهبان اطلاعات مربوط به نتایج انتخابات را از کجا آورده..ظاهرا توطئه در کار است... به این سایت سری بزنید http://web.peykeiran.com/new/iran/iran_news_body.aspx?ID=24559

Farshad F گفت...

من که هنوز از شوک این نتایج درنیامده ام به خصوص رای بالای کروبی بیش از رای بالای احمدی نزاد من را متعجب کرده است. رفتم یک سری به قسمت دیدگاههای اقتصادی وب سایتش زدم. اگر توکلی و خوش چهره مشاور قالیباف هستند و باهنر و مشاور لاریجانی٬ این بابا معلوم است اصلا مشاور اقتصادی ندارد. از حرفهای کلی که زده بگذریم در آنجا که خواسته حرف مشخص اقتصادی بزند کاملا معلوم است که مشاور اقتصادی ندارد. خدا رحم کند٬ فکر کنم رای دادن به هاشمی در دور دوم از رای دادن به معین در دور اول واجبتر باشد. در نظر داشته باشید این بابا در مرحله دوم حداقل تمام آرای قالیباف و نیمی از آرای لاریجانی را هم در کیسه دارد. با این وضع فکر نکنم آرای تهران هم تفاوت زیادی ایجاد کند.

mehrdad گفت...

از همه غریب‌تر رای‌های استان اصفهان است. (این آماری را که می‌نویسم خبرگزاری فارس که به شدت راست می‌زند بیرون داده. ولی فرض کنیم درست باشد.)
احمدی نژاد:۸۰۰ هزار
رفسنجانی:۲۶۰هزاز
بعد هم به ترتیب کروبی، قالیباف و معین هر کدام حدود ۲۰۰ هزار رای با فاصله‌ی کم‌تر از ۲-۳ هزار رای از یک‌دیگر.

در انتخابات مجلس ششم نماینده‌ی پنجم شهر اصفهان که از اصلاح‌طلب‌ها بود بیش۲۰۰هزار رای داشت و اولین اسم لیست راست در اصفهان نزدیک ۹۰‌هزار رای.

حالا در این انتخابات در شهر نجف آباد که نزدیک ۱۴۰ هزار رای دهند دارد و زادگاه معین هم هست معین این قدر رای نداشته. خیلی عجیب است.
فرض را بر صحت شمارش آرا بگذارید. به نظر من مهم‌ترین نتیجه‌ای که از مجموع رای‌های کروبی و احمدی نژاد می‌توان گرفت این است که در ایران اختلاف طبقاتی زیاد است. فاصله‌ی دارا‌ و ندار زیاد شده. همین است که وعده‌های کروبی و شعارهای عدالت‌طلبانه‌ی احمدی‌نژاد عده‌ای را به خود جلب کرده.

به هر حال امیدوارم در مرحله‌ی دوم مثل مردم فرانسه (در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته‌ی فرانسه) عمل کنند و نگذارند اوضاع بدتر از این بشود. به گمانم حتی در مرحله‌‌ی دوم احمدی‌نژاد می‌تواند رفسنجانی را شکست دهد. به خصوص که کم‌تر شناخته شده و می‌تواند همه‌ی مشکلات را بیندازد گردن دست‌اندرکاران قبلی. ناشناخته بودن در انتخابات در ایران مهم‌ترین برتری است.

mehrdad گفت...

رای‌های صندوق ۱۱۰ (صندوق مقامات) از مجموع ۱۷۰ رای:
رفسنجانی: ۶۵
احمدی نژاد: ۳۴
قالیباف:۳۴
معین:۲۴
کروبی:۴
لاریجانی:۳
مهر‌علی‌زاده:۱

Farshad F گفت...

این جور صحبتهای معین بعد از انتخاب نشدن خیلی بد است از دو جنبه یکی آنکه حالا که باخته ای که نمی توانی بگویی بازی عادلانه نبود به خصوص آنکه شب قبل از انتخابات وب سایتشان (امروز) نوشت که عوامل نظامی از حوزه های رای گیری کنار گذاشته شده اند. دوم آنکه حالابه هر حال برای ملت و دموکراسی آیا هاشمی و احمدی نزاد فرق نمی کند این مثل آن ضرب المثل می ماند که دیگی که برای من نجوشد می خواهم ....